۰ نفر

آمریکا به دنبال عدم حضور ایران در بازسازی سوریه است

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۱
کد خبر: 308100
آمریکا به دنبال عدم حضور ایران در بازسازی سوریه است

دولت آمریکا در حال تدوین راهبردی جدید است که براساس آن بتواند ضمن وادار کردن ایران به خروج از سوریه، از حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه جلوگیری کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دولت آمریکا در حال تدوین راهبردی جدید برای سوریه است که براساس آن از حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه جلوگیری شود.

در گزارش ان‌بی‌سی‌، به نقل از پنج منبع مطلع از ماجرا آمده است که راهبرد جدید دولت آمریکا برای سوریه، همچنین بر بیرون راندن آنچه «نظامیان ایرانی و نیروهای وابسته به آن» نامیده می‌شود، از خاک سوریه متمرکز است.

به نوشته ان‌بی‌سی، راهبرد جدید دولت آمریکا البته شامل هدف‌گیری مستقیم نظامیان ایرانی یا گروه‌های وابسته به ایران از سوی نظامیان آمریکایی نیست، زیرا چنین اقدامی اقدام ناقض مجوزهای کنونی دولت ایالات متحده برای استفاده قوه قهریه در سوریه است. ان‌بی‌سی مدعی شده است که طبق مجوزهای کنگره ارتش ایالات محده حق دفاع از خود را دارد و در صورتی که احساس تهدید کند می‌تواند به نظامیان ایرانی حمله کند.

در این گزارش به نقل از منابع مطلع آمده است که در راهبرد جدید دولت آمریکا بر تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای اجبار ایران به بیرون رفتن از سوریه با استفاده از محدود کردن منابع مالی آن تأکید شده است. این طرح شامل منع کمک‌ها برای بازسازی در نواحی است که نیروهای ایرانی و روسی در آنجا حضو دارند. ایالات متحده همچنین قصد دارد تحریم‌هایی را علیه بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی و روسی که در بازسازی سوریه فعالیت می‌کنند، اعمال کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، در راهبرد جدید دولت آمریکا برای سوریه، مسئله اجبار ایران به خروج از سوریه همزمان با یافتن یک راه‌حل سیاسی برای انتقال قدرت سیاسی پس از خروج ایران از این کشور و بدون درخواست کناره‌گیری اسد از قدرت است.

با این حال، مقامات نظامی آمریکا از این نگران هستند که تمرکز فزاینده بر ایران و حضور نظامیان دو طرف در سوریه می‌تواند نظامیان آمریکایی را به یک نزاع نزدیک کند.