۰ نفر

افزایش 88هزار نفری بیکاران ترکیه در یک سال گذشته

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 307834
افزایش 88هزار نفری بیکاران ترکیه در یک سال گذشته

مرکز آمار ترکیه شمار بیکاران این کشور را تا پایان ماه گذشته میلادی، سه میلیون و 531 هزار نفر اعلام کرد و گزارش داد که جمعیت بیکار این کشور نسبت به سال قبل نزدیک به 88 هزار نفر افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بیکاری به عنوان یکی از مشکلات بزرگ ساختاری اقتصاد ترکیه، همچنان یکی از دغدغه های مهم مقامات ترکیه است و مبارزه با این معضل اجتماعی در اولویت برنامه های دولت اردوغان قرار دارد اما به رغم تلاش دولت از جمله ارائه امتیاز و مشوق های گوناگون مالیاتی و وام های کم بهره مدت دار به شرکت ها در صورت استخدام یک بیکار، همچنان منحنی رشد بیکاری صعودی است.
به گفته کارشناسان اقتصادی ترک، اتخاذ سیاست های غلط اقتصادی حزب حاکم در طول سالیان گذشته، امروز به تورم و افت شدید پول ملی کشور تبدیل شده است که این معضل باعث افزایش هزینه های تولید و تعطیلی کسب و کارها و افزایش شمار بیکاران شده است.
گزارش اقتصادی منتشره مرکز آمار ترکیه حاکی از نرخ بیکاری 10.8 درصدی در پایان ماه سپتامبر سال جاری است.
در گزارش مرکز آمار دولتی ترکیه تا پایان ماه گذشته میلادی، نرخ بیکاری در خارج از بخش کشاورزی ترکیه را 12.9 درصد و در بین جوانان بین 15 ـ 24 سال 19.9 درصد و در گروه سنی 15 ـ 64 سال 11 درصد اعلام کرد.
مقایسه داده های مرکز آمار با آخرین گزارش این مرکز پیش از این، حاکی از افزایش نرخ بیکاری است به طوری که در آخرین گزارش این مرکز، نرخ بیکاری 10.2 درصد و تعداد بیکاران 216 هزار نفر کمتر از میزان فعلی اعلام شده بود.
به باور بسیاری از کارشناسان ترک، افزایش ناگهانی نرخ ارزهای خارجی در بازار معاملات ترکیه و در ادامه تداوم نرخ تورم دو رقمی، در آینده باعث صعود هزینه های جاری و تولیدی شرکت ها خواهد شد که این امر، زمینه تعدیل نیرو و اخراج کارگران از محل کار و افزایش بیکاری را فراهم خواهد کرد.
چندی پیش یاشار اوکویان وزیر سابق کار و امنیت اجتماعی و نماینده سابق شهر یالووا در مجلس ملی ترکیه در گفت و گو با تلویزیون تی.آر.تی به موضوع بحران اخیر در بازار ارز ترکیه و تنش میان این کشور با آمریکا پرداخت و اظهار کرد: نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل سیاست گذاری اشتباه دولت و بی توجهی به تقویت تولید ملی بیکار هستند.
وی گفت: اردوغان پیش از برگزاری انتخابات اخیر بارها وعده کاهش بهره بانکی، نرخ ارز و رساندن تورم به زیر 10 درصد را بلافاصله پس از پیروزی و ورود به نظام جدید حکومتی داد اما اکنون شاهدیم که هیچ کدام از وعده های اقتصادی وی تحقق نیافته است چرا که شاخص های اقتصادی با وعده و دستور تغییر نمی کند.
رهبر سابق حزب دموکرات ترکیه بیان کرد: افت شدید ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار نمی تواند ناشی از اعمال تحریم های ترامپ علیه ترکیه باشد بلکه حاصل سیاست های اشتباه دولت در طول سال های گذشته است که امروز این گونه جلوه می کند.
معاون سابق حزب وطن ترکیه تاکید کرد: افزایش بدهی های خارجی و نرخ تورم، عدم موفقیت دولت در ایجاد زمینه های لازم برای جذب سرمایه های خارجی و نادیده گرفتن توسعه و تولید ملی امروز باعث افزایش نرخ بیکاری شده است به طوری که بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که در آینده این مشکل به معضلات و مشکلات اجتماعی بیشتر دامن خواهد زد.