۰ نفر

فرار مالیاتی داماد ترامپ

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 307704
فرار مالیاتی داماد ترامپ

مدارک و تحقیقاتی که نیویورک تایمز انجام داده نشان می‌دهد که جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا چندین سال است هیچ مالیات فدرالی را پرداخت نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، گفته می‌شود که جرد کوشنر به شکل خالص تقریبا 324 میلیون دلار سرمایه دارد و شرکت تحت مدیریت وی نیز سودآور بوده است. در اسنادی که نیویورک تایمز مورد بررسی قرار داده، آقای کوشنر با توجه به اینکه مشاور رییس‌جمهور است تقریبا هیچ مالیات فدرالی را به‌طور کامل پرداخت نکرده و یک فرار مالیاتی جدی داشته است. اما این نتیجه‌گیری چگونه به دست آمده است؟ در گام اول باید گفت که شرکت‌های کوشنر ملک خریداری می‌کنند که اکثر این موارد به شکل رهن یا به صورت وام از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد.

در مرحله دوم طبق کد مالیات فدرال سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات می‌توانند برای پرداخت مالیات ارزش بنا را حذف کنند و تنها برای زیربنا برای یک دهه مالیات پرداخت کنند.اما به نظر می‌رسد که کمپانی کوشنر از این فرآیند هم به نحوی فرار کرده است. طبق آمار جرد کوشنر بین سال‌های 2009 تا 2016 هیچ مالیات بر درآمدی را پرداخت نکرده است.

با توجه به اسناد مهمی که نیویورک تایمز بررسی کرده هیچ چیزی در اسناد نشان نمی‌دهد که کوشنر یا شرکت او در این بازه زمانی مالیاتی را پرداخت کرده باشند. این در حالی است که وکیل کوشنر به نیویورک تایمز گفته است تمام مالیات‌ها پرداخت شده است.

هرچند که بر مبنای قوانین مالیاتی در مورد شرکت‌های خانوادگی مانند کوشنر که در امر املاک و مستغلات حضور دارد طی یک دهه میلیاردها دلار از مالیات املاک و مستغلات خود را به کمترین حد ممکن پرداخت کنند، اما به نحوی از پوشش‌های مالیاتی نیز در این میان استفاده شده است.

کوشنر به عنوان مدیرعامل شرکت کوشنر در ژانویه 2017 پس از آنکه ترامپ به عنوان رییس‌جمهور سوگند یاد کرد سهام خود را در شرکت و تعدادی از پروژه‌هایی که در آن حضور داشت را فروخت. اما طبق اسناد به دست آمده توسط نیویورک تایمز نشان می‌دهد که به صورت سالانه کوشنر میلیون‌ها دلاری که باید بابت مالیات پرداخت می‌کرده را به دلیل کاهش قابل ملاحظه ارزش زمین‌هایی که داشته درآمد مشمول مالیات خود را مخفی می‌کرده است.

قانون مربوط به استهلاک در آمریکا بر این مبناست که سالانه ارزش ملک و مستغلات کاهش می‌یابد، گرچه اغلب ارزش املاک در حقیقت افزایش می‌یابند ولی این اقدام در راستای محافظت از سرمایه‌گذاران در حوزه املاک و مستغلات است تا ارزش سرمایه‌گذاری آنها حفظ شود؛ از همین رو برای فروشندگان و توسعه‌دهندگان این سرمایه‌گذاری سودآور است.

طبق گزارش‌ها در اصلاحیه مالیاتی جمهوریخواهان در سال گذشته این مزیت برای تمام صنایع به جز املاک و مستغلات حذف شد و نکته جالب توجه اینجاست که خانواده ترامپ همگی در کار املاک و مستغلات هستند. سخنگوی وکیل کوشنر عنوان کرده است که او به فرض‌هایی که از اسنادی ناقص به دست آمده واکنشی نشان نمی‌دهد. زیرا این اسناد به دست آمده محرمانه هستند و این دستیابی خود یک تخلف است. با این حال او تاکید کرد که آقای کوشنر به درستی تمام مالیات‌هایی را که در چارچوب قانون و مقررات مکلف به پرداخت آن بوده را پرداخت کرده است.

گفتنی است که نمایندگان کاخ سفید و نمایندگان شرکت کوشنر به درخواست نیویورک‌تایمز برای پاسخ به این مساله واکنش نشان نداده‌اند. این مقاله نیویورک تایمز زمانی منتشر می‌شود که به تازگی این نشریه مقاله دیگری را در خصوص فرار مالیاتی دونالد ترامپ در دهه 1990 منتشر کرده بود که در آن عملا به موارد تقلب‌های خانوادگی ترامپ اشاره شده بود و نشان می‌داد ترامپ چگونه از ارثی که به آن دست پیدا کرده هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است.

ترامپ این گزارش را در توییتر خود رد کرد و آن را بسیار قدیمی و خسته‌کننده خواند و به‌شدت علیه آن موضع‌گیری کرد. هرچند که او به‌طور مستقیم هیچ یک از یافته‌های مربوط به اسناد نیویورک تامیز را رد نکرد. اما یکی از وکلای ترامپ توضیحاتی را مربوط به یافته‌های نشریه تایمز ارایه داد و به آن پاسخ داد. چارلز هاردر گفت: ادعاهای نیویورک تایمز در مورد تقلب و فرار از مالیات 100 درصد نادرست و بسیار پراکنده است. هیچ گونه تقلب و فرار مالیاتی وجود نداشته، این واقعیت‌هایی است که اتهامات دروغین را تایید می‌کند و بسیار نادرست است.

اما آنچه که در خصوص کوشنر مشخص است، شرکت او تلاش می‌کرده تا هرگونه درآمد را به همان میزان برای خسارت‌های وارده به ملک و املاک این شرکت محاسبه کند و این درآمد‌ها برای جبران خسارت سالانه مصرف شده است در نتیجه در‌آمد خالص شرکت کوشنر کمتر از رقم واقعی ارایه می‌شده است. بر مبنای بررسی که نیویورک تایمز انجام داده یک سال مالی 2015 را مورد بررسی قرار داده است که نشان می‌دهد چگونه فرار مالیاتی صورت گرفته است.

در آمد در طول یک سال کارمندان حدود 198هزار دلار بوده است. سود قابل محاسبه برای مالیات نیز 536هزار دلار بوده است. سود سهام هزار دلار و سود سرمایه نیز 974هزار دلار بوده است.

طبق برآوردها در مجموع جرد کوشنر و کمپانی وی باید 6/6 میلیون دلار در طول سالیان فرار مالیاتی پرداخت می‌کردند، اما آن چیزی که در عمل پرداخت کردند به‌طور سالانه 4هزار دلار بوده است.

به گفته تایمز اسناد مربوط به آقای کوشنر بخشی از اسنادی است که در دست این نشریه قرار دارد و این اطلاعات از بررسی بیش از 40 صفحه سند، معاملات تجاری، درآمد، هزینه‌ها و وام‌هایی است که او در بین سال‌های 2009تا 2016 مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بخشی از اطلاعات منتشر شده از سوی مشاوران و نزدیکان شخص کوشنر بوده است. این اسناد را نیز فردی که با خانواده آقای کوشنر ارتباط مالی داشته در اختیار نیویورک تایمز قرار داده است.

اما نکته اینجاست که به نظر می‌رسد با توجه به دو گزارش مالیاتی که نیویورک تایمز در خصوص شخص و خانواده ترامپ افشا کرده نشان می‌دهد که این نشریه به بخش زیادی مدارک مالیاتی دست پیدا کرده است که در حال بررسی آنها است و شاید اگر در آینده‌ای نزدیک بازهم مباحثی اینچنینی در خصوص مسائل مالی خانواده ترامپ را منتشر کند جای تعجب نیست.