۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
کد خبر 307696

اپرا هاوس سیدنی (در انگلیسی: Sydney Opera House) به معنای "تالار اپرای سیدنی" یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری بشمار می‌رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو سات ولز کشور استرالیا قرار دارد. از لحاظ هنری، تالار اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، یورن اوتزان آرشیتکت معمار دانمارکی اپرا هاوس شهر سیدنی در سال ۱۹۵۷ به طور غیرمنتظره‌ای برنده طراحی اپرا هاوس شد.

اپراهاوس شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش، دو سالن اصلی، چهار رستوران، شش بار و تعداد زیادی فروشگاه است. گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگگرانیت سوئدی می‌شود.

ساخت ساختمان اپرای سیدنی در سال ۱۹۵۹ با ۱۰۰۰۰ کارگر آغاز شد.

بام این سازه از ۲۱۹۴ قطعه بتونی ساخته شده که وزن تقریبی هر کدام ۱۵ تن می‌باشد. این بلوک‌های بتنی با بیش از یک میلیون کاشی ساخت سوئد پوشیده شده‌است. در ساختمان اپرای سیدنی ۶۲۲۵ متر مربع شیشه به کار رفته که به صورت ویژه توسط فرانسه برای این ساختمان تولید شده‌است.

مساحت کل سازه برابر با ۵۷۹۸ هکتار است. بدین معنی که هشت هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در آن جای می‌گیرد. اپرای سیدنی سالیانه پذیرای ۱۵۰۰ برنامه اجرایی می‌باشد و هزاران تور گردشگری از آن بازدید به عمل می‌آورند. ساختمان اپرای سیدنی دارای ۱۰۰۰ اتاق است و هر سال حدود ۱۵۵۰۰ لامپ آن تعویض می‌شود. در المپیک ۲۰۰۰ ساختمان اپرای سیدنی سمبل مورد توجه المپیک سیدنی بود.

افتتاح این سازه توسط ملکه الیزابت دوم ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ انجام شد و یورن اوتزان آرشیتکت و معمار دانمارکی طراح آن مدال طلای مؤسسه رویال آرشیتکت استرالیا را دریافت کرد.