۰ نفر

بهشت پولشویی کدام کشور است؟

۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 306597
بهشت پولشویی کدام کشور است؟

طبق شاخص پولشویی ۲۰۱۸ "بازل"، ترینیداد و توباگو بیشترین پیشرفت در مبارزه با پولشویی در جهان را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، موسسه سوئیسی بازل هفتمین گزارش خود از ریسک پولشویی کشورهای جهان را منتشر کرد. این گزارش مبتنی بر ۲ استاندارد مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است که دو مورد از لوایح ۴ گانه کارگروه  FATFدر ارزیابی ریسک کشورها نیز محسوب می‌شوند. شاخصه‌هایی نظیر فساد، شفافیت و حاکمیت قانون در این رتبه‌بندی موثر است.

در این رده بندی ۱۲۹ کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند و ۱۰ کشور از جمله ایران و تاجیکستان به دلیل کمبود اطلاعات از رده بندی کنار گذاشته شده‌اند. به گفته این موسسه، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار پولشویی در سطح جهان انجام گرفته و وضعیت بسیاری از کشورها در مقایسه با سال قبل یا تغییری نکرده یا پیشرفت‌ها بسیار جزئی بوده است.

به گفته این موسسه، در ۸۳ کشور از ۱۲۹ کشور مورد بررسی، نمره ریسک پولشویی بالای ۵ بوده است و میانگین نمره کشورها در سال ۲۰۱۸ معادل ۵.۶۳ عنوان شده است. تنها در ۴ کشور نمره ریسک پولشویی بیش از یک نمره بهبود یافته است.

از بین کشورهای مورد بررسی، ۷۷ درصد کشورها نتوانسته‌اند به اهداف تعیین شده مقابله با پولشویی توسط کارگروه FATF برسند.

ترینیداد و توباگو، بیشترین بهبود در مقابله با پولشویی را داشته است و پس از این کشور، تانزانیا، بولیوی، غنا، گرانادا، مونته نگرو، برزیل و مقدونیه قرار دارند. بیشترین افزایش ریسک مرتبط به پولشویی نیز متعلق به دانمارک بوده و پس از این کشور، ایسلند، اسلوونی، تایوان، فنلاند، لهستان، قبرس، آفریقای جنوبی، پرتغال و هلند قرار دارند.

موسسه بازل هم چنین فنلاند را دارای کمترین ریسک پولشویی جهان معرفی کرده است و استونی، لیتوانی، نیوزلند، مقدونیه، بلغارستان، اسلوونی و سوئد در رده‌های دوم تا هشتم جای گرفته اند.