۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر 306573

پروژه جنوب شرقی آناتولی یا همان گاپ که به زبان ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projest (GAP) خوانده می شود، به عنوان بزرگترین پروژه توسعه ای ترکیه و همچنین یکی از بزرگترین پروژه های مربوط به توسعه حوضه رودخانه ها در جهان به شمار می آید. این پروژه باعث زیر آب رفتن بسیاری از شهرهای تاریخی در جنوب شرقی ترکیه شده است. دولت ترکیه تلاش دارد مردم ساکن این منطقه را در مناطق مناسب دیگر سکنی بدهد و آثار تاریخی ای زیر آب خواهند رفت را به مناطق بالاتر منتقل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، این پروژه اگرچه از سال 1980 با عنوان جدید گاپ مورد توجه بیشتر مسئولان وقت دولت ترکیه قرار گرفت، اما از آن زمان تا سال 2008 تنها آن دسته از سدها و پروژه هایی که در سال های قبل از 1980 طراحی شده بودند به بهره برداری رسیده که آن طرح ها نیز هنوز به طور کامل به پایان نرسیده اند.

یکی از مشکلات اساسی اهالی مناطق مذکور این است که علی رغم مالکیت بر زمین های خود، فاقد سندهای رسمی مالکیت می باشند و مدعی هستند که در این خصوص ترتیباتی هم از سوی دولت برای این امر فراهم نگردیده، لذا ساکنان این مناطق در صورت نقل مکان به مناطق دیگر دچار مشکل خواهند شد. کردهای این منطقه مدعی هستند که دولت ضمن از بین بردن منازل مسکونی شهر تاریخی حسن کیف، هیچ غرامتی به ساکنان محله نداده و از طرفی بی برنامگی های زیادی در اسکان مجدد ساکنان آن محل از خود نشان می دهد که به همین دلیل اینگونه برداشت شده که دولت با این اقدام انگیزه های سیاسی خود را علیه کردها به اجرا گذارده است.