۰ نفر

واکنش روزنامه سعودی به تحقیر عربستان توسط ترامپ

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۵۷
کد خبر: 305878
واکنش روزنامه سعودی به تحقیر عربستان توسط ترامپ

روزنامه الریاض، نزدیک به مراکز قدرت در عربستان سعودی، سخنان تحقیرآمیز ترامپ در خصوص عربستان را تحریک‌آمیز و نادرست خواند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، پس از گذشت چند روز از سخنان تحقیرآمیز دونالد ترامپ در خصوص وابستگی امنیت عربستان به حمایت آمریکا و سقوط آل سعود در صورت عدم پشتیبانی آمریکا، روزنامه سعودی الریاض در مطلبی به این سخنان واکنش نشان داد و مدعی شد که این عربستان است که با دلارهایش قدرت آمریکا را حفظ کرده است.

« عبدالله ناصر الفوزان» در این یادداشت تأکید می‌کند: به روشنی این سخنان تحریک‌آمیز، ناپسند و نادرست است؛ آمریکا کسی را حمایت نمی‌کند، بلکه همانند دیگر کشورها در پی حمایت از منافع خودش است.

او افزود: آمریکا با این حال بارها از حفظ منافع خود ناتوان بوده است. همچون افغانستان و عراق که صدها میلیارد دلار در عراق صرف کرد و نتیجه کارهایش این بود که خسارت بسیاری به عراق زد و سپس این کشور را در یک سینی طلا به ایران واگذار کرد و ایران به قدرت اول نظامی و سیاسی در این کشور بدل شد.

الریاض در ادامه از آمریکا می‌خواهد به جای سخن گفتن درباره عربستان به فکر حفظ منافعش در منطقه باشد و می‌نویسد: ایران از کانال عراق به سوریه راه یافت و به بزرگترین تهدید منافع آمریکا در منطقه تبدیل شد . این بدون شک نتیجه اقدامات رؤسای جمهور سابق آمریکا به خصوص اوباما است و ترامپ تلاش دارد این مسیر اشتباه را تصحیح کند؛ اما با این حال آمریکا باید به جای سخن گفتن درباره‌ی محافظت از هم‌پیمانانش به حفظ منافعش در منطقه توجه کند.

ناصر الفوزان» سپس قدرت آمریکا را مرهون هم‌پیمانانش می‌داند و تأ‌کید می‌کند که قدرت این کشور نه به نیروی نظامی بلکه به کارایی دلار بعنوان ارز مبادلات تجاری در سطح جهان است و از این طریق توانسته به جهان مسلط شود و آمریکا می‌تواند از طریق دلار کشورها و شرکت‌ها را مجازات کند و این تسلط نه از طریق وزارت دفاع بلکه از کانال وزارت خزانه‌داری اعمال می‌شود.

این نویسنده سعودی در ادامه این سؤال را مطرح می‌کند: چه کسی چنین قدرتی به آمریکا داده است؟ آیا غیر از این است که هم پیمانانِ حامی دلار که این واحد پولی را اساس مبادلات تجاری نفتی و غیر نفتی خود قرار داده‌اند منبع این قدرت هستند؟ آیا این هم‌پیمانان نیستند که با خرید اسناد آمریکا، از اقتصاد این کشور حمایت می‌کنند؟

دونالد ترامپ در هفته گذشته سه مرتبه گفت که در صورت نبود آمریکا، عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نخواهد آورد و در آخرین مورد نیز گفته بود در صورت نبود حفاظت آمریکا، ایران در عرض دو هفته عربستان را نابود خواهد کرد. این سخن هر چند در شبکه‌های اجتماعی و محافل غیر رسمی بازتاب گسترده‌ای داشته اما مقامات سعودی تلاش کرده‌اند واکنش جدی و سختی به گفته‌های ترامپ نشان ندهند.

روز جمعه گذشته ولی‌عهد عربستان در گفت‌و‌گو با بلومبرگ هنگامی که با اصرار خبرنگار برای اعلام موضع خود مواجه شد، گفت: «خُب، می‌دانید، باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما می‌گویند. این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما این (سخنان ترامپ) را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم.»