۰ نفر

سیلی بزرگ ترامپ به سعودی‌ها

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰:۴۷
کد خبر: 305625
 سیلی بزرگ ترامپ به سعودی‌ها

یک روزنامه فرامنطقه‌ای با اشاره به دلایل پشت‌پرده سکوت سعودی‌ها درقبال اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا علیه آل سعود نوشت که این اظهارات هژمونی ایران در منطقه را ثابت کرد.

به گزارش رأی‌الیوم، ریاض همچنان در قبال «توهینی» که از جانب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شده، سکوت اختیار کرده است. ترامپ گفته است که بدون حمایت آمریکا حکومت سعودی «دو هفته» بیشتر دوام نمی‌آورد، در حالی که عربستان سعودی، زمانی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که گفته بود کشورهای حوزه خلیج فارس دیگر در صدر اولویت‌هایش نیست، تدابیر مختلفی اتخاذ کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ناظران بین‌المللی از سکوت مستمر ریاض درقبال اظهارات روزهای شنبه و سه‌شنبه گذشته ترامپ، بسیار غافلگیر شده‌اند. ترامپ در گردهمایی انتخاباتی در ویرجینیا و می‌سی‌سی‌پی گفته است: عربستان سعودی و حکومت پادشاهی آن نمی‌تواند بدون حمایت آمریکا ادامه داشته باشد.

این اظهارات، سیلی به ارتش سعودی و اعتراف به هژمونی ایران ارزیابی می‌شود ولی موضوع مهم‌تر این است که سکوتی که ریاض اختیار کرده، با واکنش‌های قاطع آن علیه دولت‌هایی که پیشتر از ریاض در پرونده‌های حقوق بشر انتقاد می‌کردند، از جمله سوئد، آلمان و کانادا، کاملاً متناقض است. ریاض این کشور را به خارج کردن سفرا و کاهش سطح معاملات تجاری تهدید کرد.

این موضع ریاض همچنین با حملات انتقادی علیه دولت اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، زمانی که در گفت‌وگو با مجله «آتلانتیک» تصریح کرد که از اهمیت خلیج فارس در دستور کار ایالات متحده کاسته شده و کشورهای این منطقه مسئول مشکلاتی هستند که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت است. ریاض در قبال توهین‌های ترامپ سکوت اختیار کرده است ولی در گذشته علیه اوباما می‌تاخت.

طبق گفته منابع سیاسی آگاه به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا، موضوعی که سکوت عربستان سعودی درقبال اظهارات ترامپ را موجب شده، درک این مسئله است که رئیس‌جمهوری آمریکا با خشونت شدید و چه‌بسا با تحریم‌های اقتصادی به هر اظهارات نامناسب احتمالی از سوی سعودی‌ها، پاسخ خواهد داد، به‌خصوص این‌که آمریکا در آستانه انتخاباتی پارلمانی است و ترامپ برای هر چیزی آماده است.

دلیل دیگر سکوت ریاض، ترس و نگرانی از تصمیم احتمالی دونالد ترامپ به متوقف کردن حمایت نظامی آمریکا از این رژیم در جنگ علیه یمن است تا جهان را بر ضعف نیروهای نظامی سعودی واقف سازد. در صورتی که این حمایت متوقف شود عملکرد نظامی عربستان سعودی تضعیف می‌شود و همین امر یمنی‌ها را به انجام حملات بیشتر در اراضی عربستان ترغیب خواهد ساخت.