۰ نفر

اروپا درصدد جنگ ارزی با آمریکا

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 305266
اروپا درصدد جنگ ارزی با آمریکا

یک روزنامه آلمانی با توجه به اینکه ترامپ از دلار به‌عنوان سلاحی در جنگ‌های تجاری خود استفاده می‌کند از تصمیمات اتحادیه اروپا برای تقویت یورو به‌منظور مقابله با این سلاح آمریکایی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی از تصمیمات اتحادیه اروپا برای تقویت ارز مشترک اروپایی نوشته تصریح کرد: از آنجایی که آمریکا دلار را به‌عنوان سلاح به‌کار می‌برد اتحادیه اروپا می‌خواهد یورو را تقویت کند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اختلافات دو سوی آتلانتیک بر سر مسائل تجاری به‌خصوص درباره توافق هسته‌ای با ایران نوشت: این اختلافات همچنان ادامه دارد و این مسئله به‌خصوص درباره مناقشات بر سر مناسبات تجاری با ایران است. آمریکا می‌خواهد ایران را از بازارهای بین المللی حذف کند و در این راستا بر ارز دلار به‌عنوان یک سلاح برای مبارزه تأکید دارد، در این میان اروپاییان با یک مکانیسم ویژه می‌خواهند با این مسئله مقابله کنند و حداقل بخشی از مناسبات تجاری با ایران را بدون اینکه این شریک تجاری با سیستم مالی آمریکا ارتباطی داشته باشد اداره کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: یکپارچگی مالی با آمریکا پاشنه آشیل اتحادیه اروپا است و به این ترتیب سیاست تحریم آمریکا یک واکنش متقابل را در اروپا ایجاد کرده است. اروپا برای استقلال مالی خود مبارزه می‌کند. "یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم اخیراً درخواست کرده است که "ما باید یورو را تقویت کنیم".

در برلین نیز حزب سوسیال دموکرات این مسئله را کشف کرده و از دولت آلمان می‌خواهد که اقدامات خود در این راستا را تقویت کند.

"نیلز اشمیدت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان درخواست کرده است که "ما باید یورو را به‌عنوان یک ارز تجاری تقویت کنیم. مکانیسم ویژه برای مناسبات تجاری با تهران می‌تواند تنها آغاز این راه باشد. یک گام بعدی در این راستا این است که ما تجارت مواد خام را به‌صورت قدرتمندانه‌تر با ارز یورو انجام دهیم. این مسئله مهم است که یورو را در نظام پولی جهانی تقویت کنیم.

با وجود اینکه آمریکا تنها 20 درصد از رفاه جهانی را تولید می‌کند، اما بیش از نیمی از همه مناسبات تجاری با دلار انجام می‌شود. این قدرت، پایه و اساس قدرت تحریم آمریکا است. همچنین واردات مواد خام به اروپا هم با دلار انجام می‌شود. تأمین‌کنندگان اصلی نفت دنیا کشورهای روسیه، نروژ، عراق و قزاقستان هستند".

اشمیدت می‌گوید: همه این‌ها کشورهایی هستند که ما لزوماً مجبور نیستیم با دلار با آن‌ها معامله کنیم و ما باید با آن‌ها درباره تغییر این مبادلات با یورو صحبت کنیم.

از محافل دولتی آلمان هم به گوش می‌رسد که در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد که اروپاییان مبادلات تجاری خود را با دلار انجام دهند. بنا بر اطلاعات محافل دولتی آلمان در حال حاضر به‌خصوص مذاکراتی با فرانسه و انگلیس در این باره در حال انجام است که ببینیم چگونه می‌توانیم وابستگی‌ها به آمریکا در زمینه کانال‌های پرداختی و مالی را کاهش دهیم. در ابتدا به‌خصوص مسئله تجارت با ایران مطرح است و بعد از آن درباره استراتژی‌های بلندمدت و میان‌مدت برای تقویت یورو بحث می‌شود.

اینکه دلار در سطح جهانی به‌عنوان یک ارز تجاری و اوراق بهادار استفاده می‌شود به آمریکا امتیازی فوق العاده می‌دهد. دولت‌های ایالات متحده همیشه به این مسئله آگاه بودند که از این امتیاز ویژه یک مسئولیت ویژه برای ثبات بازارهای مالی متوجه آن‌ها می‌شود. در حالی که دولت‌های آمریکا از این ابزار برای توسعه تحریم‌های اقتصادی خود علیه دیگر کشورها استفاده می‌کردند اما در بسیاری موارد آن‌ها از این مسئله ابا داشتند که تحریم‌های تجاری یکجانبه‌ای را تصویب کنند. البته تحت ریاست جمهوری ترامپ آمریکا این موضع محتاطانه خود را کنار گذاشته است.

ایران می‌تواند شروع راه باشد. کنگره در حال حاضر تحریم‌های جدید علیه روسیه را آماده می‌کند. اقتصاد آلمان به‌شدت از این تحریم‌ها آسیب می‌بیند، به‌خصوص آمریکایی‌ها مخالف پروژه انتقال گاز نورد استریم2 هستند.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: البته عملاً این مسئله غیرممکن است که در کوتاه‌مدت یورو را به ارز رهبر تبدیل کنیم. بحران یورو آثاری را به‌جا گذاشته است، علاوه بر این دلار فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار امن‌تری را به دولت‌ها ارائه می‌دهد.

اشمیدت می‌گوید: زمان آن فرا رسیده که تکانی به این تابو بدهیم. اگر ما بخواهیم یورو را تقویت کنیم باید همچنین بحث‌های جدیدی را درباره اوراق قرضه یورو به‌جریان بیندازیم و این بحث‌ها نه در راستای حل بحران یورو بلکه به‌عنوان ایفای نقش در تقویت استقلال مالی اروپا انجام می‌شود.