۰ نفر

گام‌های آهسته برای پایان برگزیت

۲ مهر ۱۳۹۷، ۶:۵۴
کد خبر: 302496
گام‌های آهسته برای پایان برگزیت

فضای سیاسی در بریتانیا بسیار ملتهب به نظر می‌رسد. از یک طرف زمان برای به سرانجام رساندن مرحله خروج نهایی این کشور از اتحادیه اروپا رو به پایان است و از سوی دیگر فشارها در داخل حزب محافظه‌کار علیه ترزا‌ می‌ نیز رو به افزایش است تا هرچه سریع‌تر سرنوشت نخست‌وزیری وی را تعیین کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اما حالا یک فشار سوم در حال وقوع است. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا اعلام کرده است که ترجیح می‌دهد به جای برگزاری یک رفراندوم دوباره برای برگزیت یک انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار شود. این در حالی است که بسیاری بر این عقیده هستند که در حال حاضر احتمال رسیدن به توافق میان اتحادیه اروپا و بریتانیا تا مارس 2019 به پایین‌ترین حد خود رسیده و نتایج مذاکرات روز پنجشنبه در اتریش نشان داد که مذاکرات به یک بن‌بست رسیده است.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز که همواره به نوعی با برگزاری رفراندوم جدید برای ترک اتحادیه اروپا مخالفت کرده است. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر فضای سیاسی بریتانیا وارد یک بن‌بست سیاسی جدی شده است. اکنون این کشور در آستانه تصمیمی قرار دارد که طی نیم قرن گذشته تا این حد برای بریتانیا مهم نبوده است. برگزیت تبدیل به مهم‌ترین چالش سیاسی بریتانیا شده است که دولت این کشور به رهبری ترزا می ‌باید از آن عبور کند.

صحبت از برگزاری انتخابات جدید در حالی بیان می‌شود، که ترزا می‌ در نشستی که در کاخ چکرز با اعضای کابینه خود داشت به بسته‌ای برای مذاکره با اتحادیه اروپا دست پیدا کرد که در این چارچوب بتواند به یک توافق خروج دست پیدا کند. بر اثر این اتفاق دو وزیرکابینه یعنی دیوید دیویس وزیر برگزیت و بوریس جانسون وزیر امورخارجه از کابینه خارج شدند و تبدیل به اپوزیسیون اصلی در داخل حزب محافظه‌کار علیه خانم می‌ شدند. اما خبر بدتر برای خانم می‌ این بود که بسته پیشنهادی که در چکرز نهایی شد در سالزبورگ اتریش و در نشست سران اتحادیه با مخالفت جدی کشورهای عضو همراه شد و فضا به سمتی پیش می‌رود که حتی این احتمال وجود دارد که بریتانیا بدون هیچ توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود و همین موضوع فشارها را بر خانم می‌ افزایش داده است.

حالا نیز جرمی کوربین که رهبری حزب کارگر را بر عهده دارد و شانس بسیار بالایی را برای پیروزی حزب خود در صورت برگزاری انتخابات مجدد قایل است، عنوان کرده که در صورت شکست مذاکرات بر سر خروج از اتحادیه اروپا باید یک انتخابات زودهنگام برگزار شود. لازم به ذکر است که جرمی کوربین از جمله افرادی بود که کمپین نه به خروج را رهبری می‌کرد، اما برخی وی را متهم کردند که به اندازه کافی برای این موضوع تلاش نکرده است. اما جرمی کوربین در سخنانی عنوان کرد: ما ترجیح می‌دهیم که یک انتخابات عمومی برگزار شود و سپس می‌توانیم در مورد آینده مذاکره با اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم. اما فعلا باید منتظر بود و دید که از نشست‌ها چه چیزی خارج خواهد شد. کوربین در مصاحبه خود با اندرو مار در شبکه بی‌بی‌سی تاکید کرد که حزب کارگر آماده است که علیه هرگونه مذاکره‌ای رای دهد.

بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا تا ماه مارس سال آینده زمان دارد. اکنون پس از چند هفته سیگنال‌های مثبت برای حل و فصل مسالمت‌آمیز توافق خروج و چشم‌انداز مثبت برای رسیدن به یک توافق به ناگاه سالزبورگ برای ترزا می‌ تبدیل به یک جهنم شد. هرچند که رهبران اتحادیه تلاش کردند تا به نحوی امیدها را از بین نبرند اما عملا برنامه می‌را رد کردند و فضایی که می‌ امیدوار بود به نفع خود تمام کند کاملا برعکس شد.

حالا بناست در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار و حزب کارگر نیز این مباحث مورد بحث و بررسی قرار گیرد. نشست سالانه حزب محافظه‌کار بریتانیا بناست بین روزهای 30سپتامبر تا 3 اکتبر برگزار شود. نشستی که احتمال دارد تبدیل به محلی برای محاکمه ترزا می ‌ شود.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که دولت بریتانیا منتظر بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا است تا بتواند جایگزین بسته چکرز کند، اما واقعیت آن است که چکرز حداقل امتیاز ممکن بود که دولت بریتانیا می‌توانست ارایه دهد و حزب را به نحوی راضی نگه دارد و مشخص نیست که پیشنهاد‌های اتحادیه اروپا تا چه حد می‌تواند برای بریتانیایی‌ها و به خصوص حزب محافظه‌کار راضی‌کننده باشد.

در حال حاضر برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از انتخابات زودهنگام در بریتانیا می‌دهد. حتی ممکن است خانم می‌ و تیم او دست به اقداماتی ناگهانی بزنند و برای خروج از بن‌بست مجبور به برگزاری رفراندوم یا انتخابات زودهنگام شوند.

با این حال دومینیک راب وزیر برگزیت برگزاری هرگونه انتخابات زودهنگام در سال جاری را رد کرد. اما با این وجود در جلسه سالانه حزب ممکن است اعضا و تیم اپوزیسیون در حزب فضا را به سمتی سوق دهند که ترزا می ‌مجبور به تصمیم‌گیری شود و دیگر پس از آن فرصت کمی برای احیای جایگاه خود داشته باشد. زیرا به نظر می‌رسد رویکردی که ترزا می‌ برای خروج پیش می‌برد موافقت حداکثری را در حزب به همراه ندارد، اما بسیاری منتظر هستند تا ببینند نتیجه اقدامات می‌ به چه سرانجامی دچار می‌شود.

نیک مورگان، یکی از قانونگذاران محافظه‌کار در اتحادیه اروپا به خبرگزاری اسکای گفت: ممکن است یکی از بزرگ‌ترین موانع خروج و توافق میان طرفین بحث مرز سخت بین بریتانیا در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند باشد که می‌تواند برای دو طرف چالش‌برانگیز باشد. چراکه ایرلند عضو اتحادیه باقی می‌ماند و ایرلند شمالی به همراه انگلیس از اتحادیه خارج می‌شود. وی افزود که من مطمئن نیستم که دیگر حیاتی برای بسته چکرز باقی مانده باشد. وی افزود ما منتظر هستیم که تا ببینیم چه پاسخ جدی توسط رهبران اروپا ارایه داده می‌شود و در نهایت مشخص می‌شود طرفین می‌توانند توافق کنند یا خیر

مجید تفرشی تحلیلگر مسائل بریتانیا معتقد است فعلا به دلیل ضعف و مشکلات جدی داخلی و اروپایی دولت ترزا می، به ترتیب با دو مساله انتخابات زودرس و تجدید رفراندوم برگزیت جدی هستند. ولی هنوز به نقطه حاد تصمیم‌گیری نرسیده‌اند. وی در ادامه افزود، دلیل منع اولی، عدم اراده مخالفان درون حزبی می ‌و دومی موانع دموکراتیک و فنی تکرار همه‌پرسی است. ولی در هر دو مورد با شیب ملایم و کند، روند به سوی تحقق هر دو پیش می‌رود.

در حال حاضر رویکرد حزب کارگر نیز جالب توجه است. جرمی کوربین عنوان کرده است که اگر در مجمع سالانه حزب کارگر جمع‌بندی به این سو باشد که رفراندوم دوباره برگزار شود از آن حمایت خواهد کرد. نشست سالانه حزب کارگر بریتانیا بین روزهای دوم تا چهارم نوامبر برگزار خواهد شد که امسال نیز می‌تواند از اهمیت خاصی برای کوربین برخوردار باشد.