۰ نفر

قائم مقام وزارت خارجه دولت اوباما:

هدف دیپلماسی آمریکا دست‌یابی به توافق بهتر با ایران نیست

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۳۷
کد خبر: 302025
هدف دیپلماسی آمریکا دست‌یابی به توافق بهتر با ایران نیست

قائم مقام وزارت خارجه در دولت سابق آمریکا می‌گوید واشنگتن آن‌قدر که تصور می‌کند در احیای تحریم‌های یکجانبه علیه ایران موفق نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ویلیام بیل برنز» قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات ابتدایی با ایران، می‌گوید توانمندی واشنگتن برای احیای تحریم‌ها علیه ایران کمتر از آن چیزی است که کاخ سفید تصور می‌کند.

وی که با شبکه «سی. ان. ان» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم ایالات متحده با ترک این توافق اشتباه بزرگی مرتکب شد و فکر می‌کنم ما پس از آن گام هم راهبردی پیش گرفته‌ایم که به نظر عمیقا معیوب است. تا جایی که من فهمیده‌ام، هدف دیپلماسی ما دنبال کردن یک توافق بهتر نیست، بلکه هدف نزدیک کردن رژیم ایران به فروپاشی یا تسلیم است. فکر می‌کنم ما توان خود در احیای فشار اقتصادی‌ای را که چند سال پیش ایرانی‌ها را پای میز مذاکره آورد، دست بالا گرفته‌ایم.»

برنز که اکنون ریاست اندیکشده «کارنگی» را بر عهده دارد، گفت به دلیل جنگ اقتصادی‌ای که میان آمریکا و چین به راه افتاده، «به سختی می‌توان تصور کرد که آن‌ها به همین راحتی واردات نفت خود را از ایران کاهش دهند. فکر می‌کنم ما داریم بر شکاف‌ها میان خود و متحدان اروپایی خود می‌افزاییم و به عبارتی داریم آن کاری را انجام می‌دهیم که [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] می‌خواهد. داریم بر خطر بالا گرفتن تنش در منطقه‌ای که همین حالا هم بیش از حد با بی‌ثباتی و ناپایداری روبروست، می‌افزاییم.»

او در ادامه درباره تبعات بلندمدت راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران هشدار داد و گفت اصرار بیش از حد به اعمال تحریم، می‌تواند نهایتا کشورها را از استفاده از دلار در مبادلات خود دور کند.

برنز با بیان اینکه ایران در منطقه غرب آسیا منافع آمریکا و متحدان آمریکا را تهدید می‌کند، گفت: «برای به عقب راندن این اقدامات ایران راه هوشمندانه و راه احمقانه‌ای وجود دارد.»

او در پاسخ به این سوال که چرا تصور می‌کند راهبرد کنونی احمقانه است، گفت: «چراکه ما به جای منزوی کردن ایرانی‌ها، یعنی چیزی که سال‌ها برایش تلاش کرده‌ایم، خودمان را منزوی کرده‌ایم. و فکر می‌کنم به نوعی ایرانی‌ها را خرسند کرده‌ایم، چراکه بازسازی آن فشار اقتصادی که قبلا داشتیم، بسیار دشوار خواهد بود. و فکر می‌کنم خسارت جانبی هم خواهیم داشت. با دنبال کردن تحریم‌ها در برابر تعداد زیادی از کشورها، از جمله متحدان نزدیک خود، ما انگیزه آن‌ها و روسیه و چین را افزایش داده‌ایم، که وابستگی خود را به دلار و نظام مالی آمریکا، کاهش دهند.»

این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در بخش دیگری از این مصاحبه به تبعات رویکردهای کلی سیاست خارجی کنونی آمریکا هم پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم ما داریم آنچه را که ما را از یک قدرت تنها مانند چین یا روسیه متمایز می‌کند، تضعیف می‌کنیم، آن هم ائتلاف‌های ما و توان در ساخت ائتلاف است. فکر می‌کنم ما داریم نهادهایمان را هم تضعیف می‌کنیم، همین‌طور دیپلماسی حرفه‌ای خود را و فکر می‌کنم که این بالاخره برای ما هزینه خواهد داشت، آن هم در برهه‌ای که در عرصه بین‌المللی خیلی چیزها در حال تغییر است و برای ایالات متحده مهم است که از خود رهبری بانظمی نشان دهد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا را از این توافقنامه خارج و تحریم‌های رفع‌شده را احیا کرد. واشنگتن می‌گوید هدفش به صفر رساندن واردات جهانی نفت از ایران است، با این وجود شماری از مشتریان نفتی ایران اعلام کرده‌اند که همچنان به واردات از ایران ادامه می‌دهند. چین که اکنون با جنگ تجاری آمریکا روبرو شده، مهمترین مشتری نفتی ایران به شمار می‌آید.