۰ نفر

در صورت خرید موشک روسی اس400؛

ترامپ، هند را هم تهدید به تحریم کرد

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۵۳
کد خبر: 302009
 ترامپ، هند را هم تهدید به تحریم کرد

دولت ترامپ ، هند را تهدید کرد که اگر به برنامه خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه ادامه دهد با تحریم‌های واشنگتن روبه رو خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمریکا اعلام کرد:همانطور که هند برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه آماده می شود، دولت ترامپ نیز مصمم است این خرید تجهیزات بزرگ نظامی دهلی نو از مسکو که یک رابطه تجاری بزرگ و مهم برای طرفین معامله محسوب می شود را به تحریم هند منجر کند.

روزنامه 'اکونومیک تایمز' در این باره نوشت: هند آماده امضای نمادین یک قرارداد سامانه موشکی اس 400 با روسیه در طول سفر ماه آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور به دهلی نو است .

مقام های هندی اعلام کرده اند که هنوز هیچ تضمینی برای امضای این قرارداد در طول دیدار پوتین با نارندرا مودی نخست وزیر هند وجود ندارد.

این مقام ها افزودند که اما هند به هیچ وجه از این قرارداد عقب نشینی نخواهد کرد و تسلیم فشار تحریم های آمریکا نخواهد شد.

نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع هند پیشتر اعلام کرده بود که دهلی نو و مسکو ممکن است این قرارداد را پیش از سفر پوتین امضا کنند.

روسیه گفته اگر هند می خواهد سامانه موشکی اس 400 را تا سال 2020 دریافت کند، باید پیش از پایان سال جاری این قرارداد را امضا کند.

یک مقام ارشد نظامی روس گفت: امضای این قرارداد پیش از پایان سال جاری مناسب خواهد بود. سامانه موشکی اس 400 در جهان رقیبی ندارد و بسیار مورد توجه کشورهای مختلف است. هیچ تولیدی پیش از امضای قرارداد آغاز نخواهد شد.

روزنامه 'تایمز او ایندیا' نیز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یک فرمان اجرایی امضا کرده که بر اساس آن کشورهایی که از قانون کاتسا این کشور سرپیچی کنند شامل تحریم های واشنگتن خواهند شد.

پس از امضای این فرمان، آمریکا روز پنجشنبه تحریم هایی را علیه یک شرکت نظامی چین به دلیل خرید سلاح از روسیه وضع کرد.

دولت ایالات متحده همزمان با تحریم این شرکت چینی نام 33 فرد و مجموعه روسی را در فهرست افرادی قرار داد که هرگونه داد و ستد با آنها در زمینه نظامی ممنوع بوده و با تحریم آمریکا روبه رو می شود.

سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند 231 قانون کاتسا کشور های دوم که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

هند قصد دارد تا سامانه موشکی اس 400 را برای نیروی هوایی خود از روسیه خریداری کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: روند قانونی تحریم ها شامل هر شخصیت یا کشوری خواهد شد که با روسیه قرارداد های بزرگ امضا کنند. ما چین را تحریم کردیم زیرا این کشور چندین فروند جنگنده سوخوی 25 و همچنین سامانه موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کرده بود.

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد که هدف نهایی این تحریم ها تنها روسیه است .

وی گفت: تحریم های کاتسا قصد ندارد توانایی های دفاعی هیچ کشوری را تحت تاثیر قرار دهد اما این تحریم ها با هدف فشار بر روسیه در پاسخ به رفتار خرابکارانه این کشور است.

این مقام آمریکایی درباره احتمال وضع تحریم های مشابه علیه سایر کشور ها مانند ترکیه که از روسیه سامانه اس 400 را خریداری کرده اند، سخنی نگفت.

وی گفت: دولت ترامپ کاملا به این کشور ها اعلام کرده است که سیستم های نظامی مانند اس 400 بسیار مهم بوده و دارای ظرفیت تحریم شدن بر اساس قانون کاتسا هستند.

در طول مذاکرات اخیر هند و آمریکا موسوم به '2+2' جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که این تحریم ها قصد ندارند بر کشورهایی مانند هند تاثیر منفی بگذارند. آنها باید بر کشور مورد تحریم از جمله روسیه تاثیر بگذارند. بنابراین ما برای اعطای معافیت تلاش خواهیم کرد و ما این کار را در کنار همکار خود یعنی هند انجام خواهیم داد.