۰ نفر

رییس جمهوری کره جنوبی،

رهبر کره شمالی خواهان دومین نشست سران با آمریکا است

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۱۷
کد خبر: 301838
 رهبر کره شمالی خواهان دومین نشست سران با آمریکا است

مون جائه این رییس جمهوری کره جنوبی که عصر امروز پنجشنبه از سفر سه روزه پیونگ یانگ به سئول برگشت اعلام کرد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مایل به برگزاری دومین نشست سران با آمریکا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مون جائه این امروز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در سئول افزود: رهبر کره شمالی همچنین آماده خلع سلاح هسته ای کشورش در صورت دریافت تضمین قوی از ایالات متحده است.

او گفت که کره جنوبی نیز به دنبال اعلام پایان جنگ رسمی با کره شمالی تا پیش از اتمام سال جاری میلادی است و این موضوع را در دیدار با ترامپ در آمریکا بررسی خواهد کرد.

رهبر کره شمالی در دیدار اخیر خود با رییس جمهوری کره جنوبی اظهار امیدواری کرده بود که موضوع خلع سلاح شبه جزیره هرچه زودتر پایان یابد تا او بتواند بر روی توسعه اقتصادی متمرکز شود.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین اعلام کرد که یک پیام خصوصی را در ارتباط با حل مساله هسته‌ای از کیم به آمریکا خواهد برد.

'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی صبح روز سه شنبه در راس هیاتی 110 نفره به منظور دیداری سه روزه از کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد و عصر امروز به سئول برگشت.

'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی و 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی در سه روز گذشته دو بار به صورت رسمی با یکدیگر و گفت و گو کردند آنها روز چهارشنبه در پایان دور دوم مذاکرات خود در پیونگ یانگ، بیانیه اجلاس سران که بر اساس توافقات طرفین صورت گرفته است را امضا کردند.

بر اساس بیانیه مشترکی که رهبران دو کره امضا کردند کره‌ شمالی تصمیم گرفته است به صورت کامل محل آزمایش راکتی خود در 'تونچخان نی' را امحا کند و به ناظران بین‌المللی هم اجازه بازدید از این محل بدهد.

همچنین در این بیانیه آمده است کره‌شمالی قصد دارد راکتور هسته‌ایش در یونبیون را در چارچوب توافق‌ها با ایالات متحده آمریکا تعطیل کند.

رهبران دو کره همچنین در بیانیه مشترک خود موافقت کردند که میزبانی بازی‌های المپیک 2032 را به صورت مشترک برعهده بگیرند.

آنها همچنین موافقت کردند به صورت مشترک در رقابت‌های بین‌المللی از جمله المپیک 2020 در توکیو، ژاپن حضور یابند.

آخرین برنامه رییس جمهوری کره جنوبی در کره شمالی، کوهنوردی با رهبر این کشور بود، سران دو کره در یک رویداد نادر و با هدف تقویت روابط دو کشور و نشان دادن موفقیت های نشست سران به کوهنوردی در کوه 'پکتو' (Paekdu) رفتند.

رهبران دو کشور در بالاترین قله این کوه دستان یکدیگر را به نشانه دوستی، صلح و وحدت میان دو کره و همچنین به نشانه موفقیت اجلاس سران در پیونگ بالا بردند.