۰ نفر

تحریم‌های ایران دلار را تضعیف می‌کند

۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 301557
تحریم‌های ایران دلار را تضعیف می‌کند

اکنون که منافع اروپا و آمریکا در ناتو، پیمان آب و هوایی پاریس و از همه مهمتر برجام در تضاد قرار دارد، به نظر می‌رسد که فاصله اروپا و آمریکا در زمینه مالی بیشتر خواهد شد.

به گزارش اویل پرایس، نقش عمده دلار در نظام مالی جهانی به آمریکا امکان می‌دهد تحریم‌هایش در مورد ایران را در سطح جهانی اعمال کند چرا که خرید و فروش نفت و تجارت جهانی عمدتا به دلار انجام می‌شود به‌گونه‌ای که امروزه ۸۸ درصد تراکنش‌های بین المللی بر حسب دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیاست‌گذاران اروپایی در ماه‌های اخیر بارها بر حفظ روابط اقتصادی با ایران تاکید کرده‌اند و از ایران خواسته‌اند تا در برجام باقی بماند. به نظر می‌رسد دولت ترامپ خود مهمترین تهدید بر سر راه دلار است و هر چند که دلار طی یکسال اخیر تقویت شده و رشد اقتصادی آمریکا افزایش پیدا کرده است اما سیاست خارجی "اول آمریکا" که توسط دولت ترامپ دنبال می‌شود شدیدا متحدان آمریکا را دلسرد کرده است.

به نظر می‌رسد مهمترین عامل برای تضعیف نقش دلار در نظام جهانی، استفاده بیش از حد از اهرم دلار توسط دولت آمریکا باشد. کلسی دون پورت تحلیل‌گر یک موسسه کنترل تسلیحات به واشنگتن پست گفته است: در مورد ایران، آمریکا دارد قدرت تحریمی خود را کاهش می‌دهد.

اروپایی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری از لزوم کاهش وابستگی به دلار سخن می‌گویند.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که به منظور کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، باید نقش یورو در ذخایر ارزی جهانی تقویت شود.

اکنون که منافع اروپا و آمریکا در ناتو، پیمان آب و هوایی پاریس و از همه مهمتر برجام در تضاد قرار دارد، به نظر می‌رسد که فاصله اروپا و آمریکا در زمینه مالی بیشتر خواهد شد.

کار به جایی رسیده است که اکنون صدای طرفداران جدا شدن مسیر اروپا از آمریکا در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) بلندتر از هر زمان دیگری است.

مقامات اروپایی چند هفته پیش یک بسته ۱۸ میلیون یورویی در اختیار ایران قرار دادند، وزیر خارجه آلمان ایده ایجاد سیستم مشابه سوئیفت را مطرح کرد و فرانسه و انگلیس و آلمان از تشکیل یک نهاد واسطه‌ای برای کار با ایران اعلام حمایت کردند.

تلاش‌های رو به فزونی اروپا برای تقویت نقش یورو در نظام مالی جهان در کنار راهکارهای کشورهای مختلف برای تضعیف وابستگی خود به دلار می‌تواند به مرور زمان دلار را به گوشه رینگ براند.