۰ نفر

تماس تلفنی نتانیاهو با پوتین درباره شلیک به هواپیمای روس

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۳۸
کد خبر: 301494
تماس تلفنی نتانیاهو با پوتین درباره شلیک به هواپیمای روس

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با رئیس جمهوری روسیه مدعی شد که دمشق مسئول سرنگون شدن هواپیمای روسی بر فراز شهر لاذقیه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در پی سرنگون شدن یک هواپیمای حامل نظامیان روسی بر فراز لاذقیه در تعقیب و گریز شب گذشته پدافند هوایی سوریه و جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماسی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دمشق را مسئول شلیک به این هواپیمای روسی دانست.

این در حالی است که به گفته منابع نظامی روس، جنگنده‌های اسرائیلی در تجاوز هوایی شب گذشته به لاذقیه، برای در امان ماندن از شلیک‌های پدافند هوایی سوریه، در پشت هواپیمای روسی قرار گرفته  و از آن به صورت سپری در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کردند.

"سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه نیز در جریان گفت‌وگوی تلفنی با "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسرائیل به وی گوشزد نمود که در نتیجه اقدام غیرمسئولانه نیروی هوایی اسرائیل، فاجعه‌ای رخ داده که در نتیجه جان 15 نفر از نظامیان روسی را گرفته است. وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که این حادثه مغایر با روح مشارکت دو طرف بوده و پس از این مقامات مسکو حق پاسخگویی به این اقدام را برای خود محفوظ خواهند داشت. به گفته وی، وزارت دفاع روسیه بارها از طرف اسرائیلی خواسته تا از حمله به خاک سوریه دست بردارد، چرا که این مسئله جان نظامیان روسی در این کشور را هم به خطر انداخته است. شایگو در این مذاکرات تلفنی یادآور شد که برغم توافق درباره ممانعت از بروز حوادث خطرناک با طرف اسرائیلی، فرماندهی نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه، تنها در لحظه حمله جنگنده‌های اف-16 اسرائیلی، از این مأموریت اطلاع یافتند.

با این حال، نتانیاهو در مکالمه تلفنی ساعتی پیش خود با پوتین بر اهمیت هماهنگی‌های امنیتی اسرائیل و روسیه برای جلوگیری از کشته شدن افراد دو طرف طی سه ماهه اخیر تأکید کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس جمهوری روسیه گفت که اسرائیل مصمم به ممانعت از گسترش حضور نظامی ایران در سوریه و ارسال تسلحیات از سوی تهران به حزب‌الله است.

نتانیاهو به پوتین گفت که رژیم صهیونیستی آماده ارائه تمامی جزئیات تحقیقات انجام شده درباره حادثه سرنگون شدن هواپیمای روسی است. نتانیاهو همچنین پیشنهاد داد که فرمانده نیروی هوایی این رژیم با تمایم اطلاعات مرتبط به مسکو برود.