۰ نفر

شهردار لندن خواستار همه پرسی دوباره برای برگزیت شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲:۰۰
کد خبر: 300789
 شهردار لندن خواستار همه پرسی دوباره برای برگزیت شد

شهردار لندن در میانه اعتراض‌های داخلی بر سر نحوه مدیریت دولت «ترزا می» برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، خواستار همه پرسی دیگری برای برگزیت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، صادق خان شهردار لندن که از اعضای برجسته حزب کارگر انگلیس است، خواستار برگزاری همه پرسی مجدد برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد.

این در حالی است که طرح «ترزا می» نخست وزیر انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پارلمان رای نیاورده و با مخالفت حزب مخالف کارگر و همچنین بسیاری از هم حزبی های می روبرو است.

برخی اعضای پارلمان انگلیس به همراه سران اتحادیه ها و شرکت های تجاری به صورت روزافزونی خواهان برگزاری همه پرسی دیگر برای توافق نهایی با اتحادیه اروپا هستند.

«می» بارها طرح همه پرسی دوباره را پس از برگزاری همه پرسی دو سال پیش که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در آن به تایید مردم این کشور رسید، رد کرده و گفته است که اعضای پارلمان به طرح توافق نهایی وی رای خواهند داد.

مداخله صادق خان به نفع برگزاری همه پرسی مجدد، فشارها بر «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر برای حمایت از رفراندوم دوباره را افزایش می دهد.

وی با انتقاد از سوء مدیریت دولت انگلیس در مذاکرات مربوط به برگزیت گفت که تهدیدی که متوجه استانداردهای زندگی، اقتصاد و شغل مردم است بیش از آن است که نیاز به همه پرسی نباشد.

صادق خان تاکید کرد که این بدان معنا است که مردم انگلیس باید در کنار آری یا خیر به توافق نهایی تدوین شده توسط دولت «می»، گزینه ای هم برای رای به ماندن در اتحادیه اروپا داشته باشند.

 نخست‌وزیر انگلیس تیرماه گذشته برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که بر اساس آن لندن در دوره پسابرگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد درباره کالا پایبند می ماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر گرفته و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه می دهد.

بااین‌حال طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا بر ضرورت قطع تمامی روابط با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن با رعایت اصل استقلال انگلیس تأکید دارند.

بوریس جانسون و دیوید دیویس وزیران اسبق امور خارجه و برگزیت ازجمله افرادی بودند که در اعتراض به این طرح از مقام خود کناره‌گیری کرده و ادعا کردند که رؤیای برگزیت در مسیر مرگ تدریجی قرار دارد.

تحلیل گران سیاسی در انگلیس با ابراز نگرانی از کاهش احتمال دست‌یابی به توافق برگزیت، گزینه‌ی برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت و یا انتخابات سراسری تا پیش از فروردین سال آینده را رد نمی‌کنند.