۰ نفر

حلبوسی رئیس جدید پارلمان شد +بیوگرافی

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 300663
حلبوسی رئیس جدید پارلمان شد +بیوگرافی

نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس و دو معاون امروز برگزار شد و «محمد الحلبوسی» برای یک دوره چهار ساله به ریاست پارلمان انتخاب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جلسه پارلمان عراق امروز برای انتخاب رئیس مجلس و دو معاون وی برگزار شد . 

در ابتدای جلسه پارلمان دو نفر از نامزدهای ریاست پارلمان کناره گیری کردند که با انصراف محمد تمیم و  احمد الجبوری از نامزدی ریاست پارلمان، شش نفر شامل طلال الزوبعی، خالد العبیدی، أسامة النجیفی، رعد الدهلکی، محمد الخالدی و محمد الحلبوسی برای تصدی ریاست پارلمان با هم رقابت کردند.

محمد علی زینی رئیس موقت پارلمان در نشست امروز باب نامزدی را بست.

در ابتدای جلسه پارلمان، نمایندگان ائتلاف سائرون(وابسته به جریان صدر) و حزب دموکرات کردستان عراق،‌جلسه پارلمان را ترک کردند.

دلیل خروج نمایندگان سائرون و حزب دموکرات از جلسه پارلمان

علی الغانمی دلیل خارج شدن نمایندگان سائرون و حزب دموکرات کردستان از جلسه امروز را اعلام کرد.

وی گفت هدف از خروج نمایندگان این گروه‌ها، مشورتی است نه تحریم و نشست همچنان ادامه دارد و نامزدها به معرفی خود می‌پردازند.

بازگشت نمایندگان سائرون

رسانه‌های عراق از بازگشت نمایندگان سائرون به جلسه پارلمان خبر دادند.

انصراف دو نامزد دیگر

پس از گذشت لحظاتی از جلسه پارلمان "طلال الزوبعی" به نفع النجیفی و "رعد الدهلکی"  دیگر نامزد این پست از نامزدی ریاست پارلمان کناره گیری کردند به این ترتیب رقابت میان خالد العبیدی، اسامه النجیفی، محمد  الخالدی و محمد الحلبوسی متمرکز شد. 

نامزد سائرون برای تصدی معاون اول رئیس پارلمان

ائتلاف سائرون، حسن کریم را به عنوان نامزد خود برای تصدی معاون اول رئیس پارلمان نامزد کرده است.

حسن کریم مطر  الکعبی متولد 1971 بغداد دارد، وی مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی دارد،وی  فرماندار شهرک صدر، رئیس مرکز مطالعات و اصلاح حقوقی، عضو هیئت اداری باشگاه نیروی هوایی از 10 سال پیش بوده است.

رقابت اصلی بین الحلبوسی و العبیدی

 رقابت اصلی برای تصدی ریاست پارلمان میان الحلبوسی و العبیدی در جریان بود و اسامه النجیفی رئیس اسبق پارلمان که از وی به عنوان بخت اول این سمت یاد می‌کردند از گردونه رقابت جاگذاشته شد. بر اساس این گزارش، کردها به نفع الحلبوسی رای داده‌اند. 298 نماینده به نامزدهای ریاست پارلمان رای داده‌اند. 

نتایج رای‌گیری

بر اساس شمارش آراء از مجموع 298 نماینده حاضر در پارلمان، 169 نفر به محمد الحلبوسی رای دادند و رقیب وی خالد العبیدی تنها توانست 85 رای کسب کند. 

 رئیس جوان پارلمان عراق کیست؟

محمد ریکان الحلبوسی سیاستمدار عراقی و استاندار سابق الانبار است، وی در دوم اکتبر 1982 به دنیا آمده است، وی عضو فراکسیون الحل به رهبری جمال الکربولی بازرگان عراقی بوده است، شورای استان الانبار در 29 آگوست 2017 وی را به عنوان استاندار خود جایگزین صهیب اسماعیل الراوی کرد.

الحلبوسی از سال 2014 به عنوان معاون رئیس پارلمان عراق فعالیت کرد، اما سمیعه محمد الغلاب پس از آنکه الحلبوسی به عنوان استاندار الانبار شد، جای وی را در پارلمان گرفت.

فراکسیون الحل و ائتلاف المحور الوطنی  الحلبوسی را برای تصدی ریاست پارلمان نامزد کرده بودند.

باید به شرکت وی در کنفرانس‌های پارلمان‌های بین المللی در سال‌های 2014، 2015 و 2016، شرکت کنفرانس پارلمان اسلامی در سال 2016 اشاره کرد.

الحلبوسی عضو انجمن مهندسان عراق در سال 2002، عضو اتحادیه بازرگان عراقی در سال 2012، نماینده پارلمان عراق در دوره سوم سال 2014، عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق طی سال‌های 2014 و 2015، عضو کمیسیون امور مالی و دارایی پارلمان عراق،‌ استاندار الانبار طی سا‌لهای 2017 و 2018 و رئیس ائتلاف الانبار هویتنا بوده است.

 اولین اظهارنظر الحلبوسی؛ تاکید بر مبارزه با تروریسم

رئیس جدید پارلمان عراق در اولین اظهارنظر خود پس از انتخاب بر مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

در نشست امروز پارلمان عراق که با هدف انتخاب رئیس و  دو معاون وی برگزار شد، محمد الحلبوسی با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.

 الحلبوسی در اولین اظهارنظر خود پس از انتخاب به عنوان رئیس پارلمان تاکید کرد به کار و تلاش زیادی برای مقابله با تروریسم نیاز داریم.