۰ نفر

بر اساس گزارش یک موسسه بین‌المللی؛

170میلیون هندی از زیر خط فقر خارج شدند

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
کد خبر: 300292
170میلیون هندی از زیر خط فقر خارج شدند

یک موسسه پژوهشی بین المللی اعلام کرد که در دو دهه گذشته (از سال 1990 تاکنون) هند با به کارگیری سیاست های نوین موفق شده است تا تقریبا 170 میلیون نفر از جمعیت خود را از زیر خطر فقر خارج کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وبسایت تحلیلی 'کوارتز ایندیا' روز پنجشنبه به نقل از یک گزارش موسسه 'مک کینسی گلوبال' شاخه هند که به رصد تحولات اجتماعی در جهان می پردازد، نوشت که با دستیابی به این رقم، هند اکنون پس از چین دومین کشور در جهان از این نظر می باشد.
این موسسه اعلام کرد : انتظار می رود با ادامه رشد اقتصادی بالای 7 درصد، هند تا سال 2020 از چین فراتر رود و بیشترین تعداد مردم در جهان را از خط فقر نجات دهد.
هند به عنوان سومین اقتصاد جهان در میان 18 اقتصاد در حال ظهور است که مجموعا از سال 1990 تا 2013 بیش از یک میلیارد نفر را از فقر شدید خارج کرده است.
گزارش موسسه مک کینسی شامل بررسی عملکرد پنجاه ساله 70 کشور در سطح جهان است.
بر اساس این گزارش هند توانسته است در دوره 1990 تا 2013 بیش از 170 میلیون نفر از جمعیت خود را از فقر شدید خارج کند و جمعیت فقیر خود را 25 درصد کاهش دهد و به این ترتیب در جایگاه دوم جهانی قرار گیرد.
در همین دوره امید به زندگی در میان شهروندان هندی بیش از یک دهه افزایش یافته است.
این در حالی است که چین در دوره مشابه بیش از 730 میلیون نفر از جمعیت خود را از فقر خارج کرده است.
در گزارش موسسه مک کینسی آمده است: رونق اقتصادی در این کشورها موجب ایجاد موج جدیدی از طبقات متوسط و ثروتمند در جامعه با پول کافی برای صرفه جویی و مصرف شده است. 
در هند تعداد خانوارهای متوسط در بیست سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است و از 3.4 میلیون خانوار در سال 1995 به 35میلیون خانوار در سال 2016 رسیده است.
علاوه بر سیاست های توسعه ای دولت، عوامل خارجی مانند کاهش قیمت نفت و سایر کالاها در رشد اقتصادی هند نقش مهمی ایفا کرده اند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند ظهور یک اقتصاد بسیار رقابتی نیز بر رشد و بهبود وضعیت مردم در هند تاثیر گذار بوده است.
18 کشور برتر که در این گزارش مشخص شده اند، در مقایسه با سایر کشور های در حال توسعه، دو برابر بیشتر شرکت های بزرگ با درآمد سالانه بیش از 500 میلیون دلار دارند. 
در این گزارش آمده است: نوآوری در کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری پیش رفته است. به عنوان مثال، تعداد اختراعات ثبت شده در سال در شهرهای بنگلور هند، پکن و شانگهای بیش از دو برابر از ' سیلیکون ولی' در آمریکا است. 
سیلیکون ولی (Silicon Valley) در بخش جنوبی خلیج سان‌ فرانسیسکو در کالیفرنیای شمالی ایالات متحده‌ آمریکا قرار گرفته است. این منطقه خانه‌ بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا از جمله اپل، سیسکو، گوگل، اچ‌پی، اینتل و اوراکل است. 
در حقیقت، حدود هشت شهر از 10 شهر چینی و هندی، تعداد ثبت اختراعات خود را به صورت دو رقمی در سال افزایش دادند، در حالی که فقط سه شهر در 10 شهر آمریکا موفق به انجام این کار شدند.
همچنین شرکت ها در اقتصادهای نوظهور توجه بیشتری به نوآوری می کنند و 57 درصد از درآمد خود را از طریق تولید محصولات جدید به دست می آورند که این مقدار 8 درصد بیشتر از شرکت های مشابه آنها در کشورهای پیشرفته است.
موسسه مک کینسی در گزارش خود خاطر نشان کرد: همانطور که چین در حال انتقال از یک تولید متمرکز بر کارگران به تولید متمرکز بر تحقیق و توسعه است، فرصت های جدید صادراتی برای هند، ویتنام، ازبکستان، اندونزی و سایر کشورها ایجاد می شود.
چین در میان بازارهای نوظهور همچنان 53 درصد از صادرات کالاهای تولید شده توسط نیروی انسانی را به خود اختصاص داده است. اما از سال 2014 تاکنون سهم این کشور 3 درصد کاهش یافته در حالی که سهم هند از نظر تولید مبتنی بر نیروی انسانی از 8.3 درصد به 9 درصد افزایش یافته است.
با وجود پیشرفت های به دست آمده، هنوز هم از هر 10 هندی 2 نفر در فقر زندگی می کنند و طبقه متوسط نیز کمی بالاتر از خط فقر قرار دارد. 
تولید ناخالص داخلی هند بر اساس جمعیت این کشور حدود 1940 دلار است در حالی که تولید ناخالص آمریکا بر اساس جمعیت این کشور 59 هزار 792 دلار می باشد. 
هند همچنان با فاصله طبقاتی شدید میان ثروتمندان و فقیران روبرو است.