۰ نفر

لاوروف: روسیه دربرابر فشارهای آمریکا به زانو در نمی‌آید

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 300240
لاوروف: روسیه دربرابر فشارهای آمریکا به زانو در نمی‌آید

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش در برابر فشارهای آمریکا به زانو در نمی آید و واشنگتن باید این واقعیت را درک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سرگئی لاوروف» روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری «دی.پی.ای» آلمان که متن آن در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، خاطرنشان کرد: واشنگتن باید هرچه سریع تر از این تصور واهی که روسیه را می توان با تحریم های اقتصادی به زانو درآورد، رها شود.
وی افزود: واشنگتن هر چه زودتر از این تصور که روسیه را می توان با محدودیت های اقتصادی و نمایش قدرت نظامی تسلیم کرد، خلاص شود برای همه بهتر خواهد بود. 
وی با اشاره به بحران در روابط روسیه و آمریکا اظهار داشت: همکاری های دو کشور در مسائل بین المللی دچار رکود شده که این وضعیت بر شرایط جهان تاثیر منفی می گذارد.
لاوروف تصریح کرد: شرکای آمریکایی به همکاری سازنده علاقه ای ندارند، به این صورت که اگر رئیس جمهوری آمریکا تمایلی برای توسعه روابط با روسیه نشان می دهد، روحیه شدید ضدروس حاکم بر مقام های آمریکایی، آن را خنثی می کند.

** اتحادیه اروپا از تحریم روسیه میلیاردها دلار زیان دیده است 
وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط کشورش با اتحادیه اروپا گفت که این روابط در شرایط خوبی قرار ندارد، زیرا بروکسل به دستور واشنگتن، سیاست های تحریمی علیه روسیه را تشدید می کند. 
وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اتحادیه اروپا بر اثر پیروی داوطلبانه از تحریم های ضدروس، میلیاردها دلار از دست داده، اما واشنگتن هیچ ضرری نکرده و در مساله تحریم ها زیان نمی کند. 

**روابط روسیه و غرب پس از جنگ سرد بهبود نیافت
وزیر خارجه روسیه افزود: ما در روسیه فکر می کردیم که پایان بدون دردسر جنگ سرد، دستاورد مشترک ما خواهد بود، اما آمریکا و متحدان غربی آن به گونه دیگری تصمیم گرفتند و خود را طرف پیروز خوانده و از همکاری برای بنای ساختار امنیتی برابر و تفکیک ناپذیر در منطقه یورو- آتلانتیک (آمریکای شمالی و اروپا) خودداری کردند. 
به گفته لاوروف؛ آنها انتخاب خود را با انتقال خطوط حائل و جداکننده به سوی مرزهای روسیه در وهله اول از طریق گسترش ناتو به شرق انجام دادند و این به رغم وعده ای بود که به رهبری شوروی سابق برای گسترش نیافتن ناتو داده شده بود. چاشنی ضدروس از ابتدا در برنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا گذاشته شده بود که پیامد مستقیم این سیاست، حوادثی در اوکراین بود که منجر به وقوع بحران بی سابقه در اروپا شد.
لاوروف خاطرنشان کرد: تشنج در روابط بین روسیه و کشورهای غربی برای امنیت و ثبات بین المللی گران تمام می شود، اما برای از بین بردن این روند منفی، هنوز دیر نشده است. 

**روسیه برای همکاری با همه شرکا در مساله سوریه آماده است
وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما آماده همکاری با همه شرکای علاقه مند به حل و فصل مسائل سوریه و رفع مشکلات مردم این کشور هستیم که با حمله بسیار گسترده تروریسم بین المللی و مداخله خارجی مواجه شده است.
لاوروف افزود: کار نابودی کانون های تروریسم در سوریه به پایان می رسد، این کشور به سوی صلح و حل و فصل سیاسی حرکت می کند و در دستور کار آن بازسازی زیرساخت های آن و احیای فعالیت های اقتصادی و بازگشت میلیون ها سوری به خانه خود قرار دارد.
لاوروف با بیان این مطلب که کمک به سوری ها برای حل مسائلشان، می تواند عرصه مهم همکاری های بین المللی باشد، افزود: متاسفانه تاکنون چنین همکاری از سوی آلمان آغاز نشده است و موضع دولت این کشور در باره این مساله، در چارچوب رویکردهای اتحادیه اروپا برای کمک به سوریه نمی گنجد.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خاطرنشان کرد: مسکو به همراه شرکای خود در مذاکرات آستانه (ایران و ترکیه) و استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو تلاش می کند. 
وی افزود: این کمیته باید به ایجاد اصلاحات در قانون اساسی سوریه مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت و نتایج گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی بپردازد. 
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما برای جستجوی راه همکاری بین گروه آستانه و نیز به اصطلاح «گروه کوچک» سوریه که آلمان عضو آن است، آمادگی داریم، اما این اقدام باید بر اساس قوانین بین المللی و با توجه به تصمیماتی که در آن وحدت و یکپارچگی، حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پیش بینی شده، عملی شود.