۰ نفر

روابط ترامپ و متیس در محک آزمایش قرار می‌گیرد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۲۵
کد خبر: 299259
 روابط ترامپ و متیس در محک آزمایش قرار می‌گیرد

قانونگذاران و کارشناسان امنیت ملی آمریکا این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده می‌تواند روابط قوی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری را پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تلاش کاخ سفید برای یافتن جانشینی برای رئیس پنتاگون، حفظ کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همچنین انتشار قریب الوقوع کتاب ضد ترامپی «باب وودوارد» خبرنگار کهنه کار آمریکایی که در آن به استیصال متیس از اقدامات رئیس جمهوری اشاره شده است، می تواند روابط ترامپ و متیس را به محک آزمایش گذارد.

متیس به تازگی با انتشار بیانیه ای، کتاب وودوارد را تخیلی خواند و توهین های منتسب به خود در ارتباط با رئیس جمهوری را رد کرد. ترامپ نیز به نوبه خود از متیس به طور علنی تشکر کرد که این امر نشان از قدردانی عمیق وی از سخنان وزیر دفاع داشت.

اما این سخنان و اظهارنظرها، از میزان نگرانی ها در مورد احتمال اختلاف بین این دو نکاسته است. سناتور «دیک دوربین» در مورد احتمال ضربه به جایگاه متیس از بابت کتاب جدید وودوارد تحت عنوان «ترس ترامپ در کاخ سفید» گفت: نگرانی من، هر روزه است.

وی با یادآوری این مساله که روی متیس برای حفظ جایگاهش حساب می کند، گفت که متیس شخصیتی مهم، نه تنها برای دفاع ملی آمریکا بلکه برای ثبات این کشور تلقی می شود.

«مایکل اوهانلون» کارشناس دفاعی در موسسه بروکینگز نیز ابراز امیدواری کرد که ترامپ یا حرف های متیس را باور کند و یا نقل قول های منتسب به وزیر دفاع در کتاب وودوارد را به نحو بهتری تفسیر کند.

کتاب وودوارد ظاهرا حاوی بخش هایی است که تبادلات کلامی بین متیس و ترامپ را توصیف می کند. به عنوان مثال، در بخشی از این کتاب نوشته شده که ترامپ آوریل 2017 از متیس خواسته است که آمریکا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را ترور کند.

در این میان، متیس از دیرباز دستورات عجیب کاخ سفید به پنتاگون همچون ممنوعیت خدمت همجنس گرایان در ارتش، استقرار نیروهای گارد ملی در امتداد مرز جنوبی آمریکا و وعده ترامپ به توقف موقت رزمایش های نظامی در شبه جزیره کره را کم اهمیت جلوه داده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین به طور معمول بیانیه های جنجالی ترامپ در مورد مسائل مختلف همچون ناتو و روسیه را دوباره تنظیم کرده است.

از سویی، برخی از کارشناسان نظامی از بابت تزلزل در میزان اعتماد ترامپ به متیس با انتشار کتاب وودوارد، نگران نیستند. «جیمز کارافانو» عضو تیم انتقال قدرت در کاخ سفید در این خصوص گفت: استرس زیادی در کاخ سفید در ارتباط با متیس وجود ندارد.

وی به سفر مشترک اخیر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و متیس به هند اشاره کرد و گفت که رئیس پنتاگون خیلی آسوده خاطر به نظر می رسید.