۰ نفر

ورود جنگنده‌های F35 آمریکا به خلیج‌فارس برای اولین بار

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 299207
ورود جنگنده‌های F35 آمریکا به خلیج‌فارس برای اولین بار

ارتش آمریکا از ورود جنگنده‌های اف-35 به حوزه تحت پوشش ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا (مستقر در بحرین) اعلام کرد جنگنده‌های اف-۳۵ سوار بر یک کشتی جنگی آمریکایی وارد حوزه استحفاظی ناوگان پنجم شده‌اند.

به نوشته پایگاه تخصصی «مرین کورپس تایمز»، در عکسی که در گزارش ناوگان پنجم روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) درباره فعالیت‌های کشتی آبی‌خاکی تهاجمی «اسکس» منتشر کرده، یک جنگنده اف-۳۵ در حال بلند شدن از روی عرشه این کشتی است، که هفته گذشته به منطقه تحت مسئولیت ناوگان پنجم رسیده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مسئولیت گشت‌زنی و حضور در دریای سرخ، خلیج فارس و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد و زیرمجموعه مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا است که عملیات‌های آمریکا در غرب آسیا را هدایت می‌کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نیروی دریایی آمریکا و انگلیس رزمایش فصلی خود را در آب‌های منطقه به بهانه «حفظ آمادگی نظامی و مقابله با تهدید مین‌های دریایی» برگزار می‌کنند.

ناوگان پنجم دریایی آمریکا با استقبال از ورود این جنگنده‌ها تأکید کرده است که استفاده از این جنگنده پیشرفته، به فرماندهی مرکزی آمریکا این امکان را می‌دهد تا وظایف خود را با قدرت انجام دهد و بتواند امنیت را در دریا و آسمان تأمین کند.

نیروی دریایی آمریکا نیز مدعی شده است که انجام رزمایش‌های متعدد با هدف ایجاد ثبات و امنیت دریایی در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا حد فاصل دریای مدیترانه تا اقیانوس آرام و اقیانوس هند است.

جنگنده اف-۳۵ نسل تازه هواپیماهای جنگی آمریکاست که واشنگتن برای جنگ‌های آینده حساب زیادی روی آن باز کرده است. پیش از این، اف-۳۵های رژیم صهیونیستی تنها ناوگان از این جنگنده بودند که در منطقه مستقر هستند. ترکیه نیز قرار است ناوگانی از این جنگنده‌ها را دریافت کند، اما فعلا با توجه به تنش میان واشنگتن و آنکارا، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه تعلیق شده است.