۰ نفر

اجلاس سه جانبه تهران در صدر اخبار ترکیه جای گرفت

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۰۷
کد خبر: 298705
 اجلاس سه جانبه تهران در صدر اخبار ترکیه جای گرفت

اجلاس سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه در رابطه با سوریه در تهران و دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان با مقام معظم رهبری در صدر اخبار رسانه‌های ترکیه قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تیتری حاوی مواضع سه رییس جمهوری در اجلاس امروز تهران، ادامه درگیری در سوریه و به ویژه وضعیت ادلب را محور خبر خود قرار داد و به برجسته سازی موضع کشور ترکیه در این زمینه پرداخت.

این رسانه به نقل از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نوشت: 'همفکری موجب ادامه روند راه حل سیاسی شد.'

آناتولی همچنین به نقل از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نوشت: 'بمباران در ادلب متوقف و آتش بس برقرار شود' و در ادامه با انتخاب تیتر 'روحانی: غیرنظامیان نباید آسیب ببینند' موضع سه کشور در خصوص تحولات سوریه و به خصوص ادلب را تشریح کرد.

این رسانه همچنین خبر دیدار اردوغان و پوتین با رهبر معظم انقلاب را منتشر کرده و نشست تهران را گردهمایی حساس سران سه کشور خواند و نوشت که تمام دنیا نتایج این اجلاس را دنبال می کردند.

روزنامه استار ترکیه نیز در وبسایت خود با انتخاب تیتر 'دعوت مشترک سران در نشست تهران؛ سلاح ها را زمین بگذارید' و نیز با درج خبری تحت عنوان 'سرنوشت ادلب را نمی توان به دست بشار اسد سپرد' و 'ترکیه تا زمان حل مساله تروریسم در منطقه حضور خواهد داشت' موضع دولت آنکارا در قبال تحولات سوریه و اجلاس تهران را برجسته کرد.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه نیز مواضع سه رییس جمهوری ایران، ترکیه و روسیه را به طور جداگانه منعکس کرده و به نقل از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نوشت: 'در ادلب تنها تروریست ها حضور دارند.'

این رسانه همچنین به نقل از رییس جمهوری ایران با انتخاب تیتر 'روحانی: باید با دولت دمشق همکاری شود' و نیز به نقل از رییس جمهوری ترکیه با انتخاب عنوان 'اردوغان: در ادلب باید آتش بس برقرار شود' موضوع سه کشور در خصوص وضعیت تحولات سوریه را منعکس کرد.

ان.تی.وی همچنین با انتشار متن 12 ماده ای بیانیه اجلاس تهران نوشت: 'اردوغان آتش بس خواست، پوتین مخالفت کرد.'

وبسایت شبکه خبر.7 ترکیه نیز با انتخاب عنوان 'دنیا با دقت تعقیب کرد؛ پیام کاملا انتقادآمیز' و 'پیام های اجلاس تهران؛ بیانیه 12 ماده ای و سرنوشت مبهم ادلب' و 'دنیا پیشنهاد آتش بس اردوغان درباره ادلب را فراموش نخواهد کرد' به طور مفصل اخبار مربوط به نشست تهران را منتشر کرد.

این رسانه همچنین با انتخاب تیتر 'دنیا این لحظات را فراموش نخواهد کرد: حساسیت بزرگ اردوغان در خصوص حفاظت از جان غیرنظامیان' به برجسته سازی موضوع ادلب پرداخت و به نوعی اجلاس تهران را بدون تصمیم گیری در مورد سرنوشت غیرنظامیان ادلب غیرشفاف عنوان کرد.

روزنامه یعنی شفق با انتخاب تیتر 'اردوغان خطاب به روحانی و پوتین خواستار آتش بس در ادلب شد' و شبکه خبری تی.آر.تی خبر با انتخاب عنوان 'اردوغان: باید برای وضعیت ادلب راه حل معقولی پیدا کنیم' و نیز روزنامه حریت با انتخاب تیتر 'دعوت تاریخی اردوغان/ دنیا با حساسیت ویژه نشست تهران را تعقیب کرد' اخبار و رویدادهای مربوط به اجلاس امروز را پوشش دادند.

همه این رسانه ها خبر دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه با مقام معظم رهبری را هم منعکس کرده و اجلاس تهران را گامی مهم در حل سیاسی مساله جنگ داخلی سوریه عنوان کردند.

نشست امروز، سومین اجلاس میان حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان بود.

روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی نشست صلح سوریه در تهران، بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پایان نشست سه جانبه صلح سوریه در تهران بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی گروه های تروریستی تاکید کرده و با اعلام رضایت از دستاوردهای روند آستانه تنها راه حل بحران سوریه را فرایند سیاسی و مذاکره دانسته و تصریح کردند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

در پایان این اجلاس بیانیه مشترک 12 ماده ای در خصوص تحولات سوریه و همکاری سه کشور برای پایان دادن به بحران جنگ داخلی در سوریه منتشر شد.