۰ نفر

احتمال استقرار ناو هواپیمابر «ترومن» در خلیج فارس

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۳۱
کد خبر: 296395
احتمال استقرار ناو هواپیمابر «ترومن» در خلیج فارس

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناوگروه تهاجمی به رهبری ناو هواپیمابر «یو. اس. اس. ترومن» بندرگاه مبدأ خود را ترک کرده تا مأموریت پیشین خود را از سر بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ناوگروه تهاجمی تحت رهبری ناو هواپیمابر «یو. اس. اس. ترومن» پس از اتراقی یک ماهه در بندر مبدأ خود در «نورفولک» ویرجینیا، بار دیگر در آب‌های اقیانوس اطلس به حرکت درآمده تا مأموریت خود را از سر بگیرد.

 آمریکا برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته بیشتر از پنج ماه است که هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس مستقر ندارد.

۲۷ مارس (۷ فروردین) امسال اعلام شد ناوگروه تهاجمی «تئودور روزولت» نیروی دریایی آمریکا خلیج فارس را به مقصد اقیانوس آرام ترک کرده است. پس از خروج روزولت و ناوشکن‌های همراه آن از خلیج فارس، ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) ناوگروه تهاجمی تحت رهبری ناو هواپیمابر «هری ترومن» راهی منطقه استحفاظی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا شده تا آن‌طور که آن زمان اعلام شد، نهایتا در خلیج فارس مستقر شود.

اما تنها سه ماه بعد، یعنی ۱۷ جولای (۲۶ تیر) ارتش آمریکا بر خلاف برنامه قبلی اعلام کرد ترومن بدون آنکه در خلیج فارس مستقر شود، به همراهی تعدادی از ناوشکن‌های تحت رهبری‌اش، به بندر مبدأ خود در «نورفولک» ویرجینیا بازگشته است.

حالا با گذشت بیش از پنج ماه از خروج ناو هواپیمابر روزولت از خلیج فارس، نیروی دریایی آمریکا از اعزام ناو ترومن برای ادامه مأموریتش خبر داده است. هرچند در بیانیه ارتش آمریکا به مقصد نهایی این ناوگروه اشاره‌ای نشده، اما برخی از کارشناسان آمریکایی امور نظامی نوشته‌اند که احتمالا ترومن برای ادامه مأموریتش، در خلیج فارس مستقر می‌شود.

در بیانیه «جن بلک» فرمانده این ناوگروه تهاجمی، آمده است: «از آوریل، زمانی که ما مأموریت خود را آغاز کردیم، ناوگروه ما مانورپذیری و انعطاف‌پذیری ذاتی خود را نشان داد و ما با همراهی چند متحد و شریک کلیدی خود در عملیات‌های امنیت دریایی شرکت کردیم. اکنون، همزمان با ادامه مأموریتمان، ما ۱۰۰ درصد قادریم در هر زمان و هر مکانی مأموریت و اهدافی را که به انجام آن‌ها مأمور شده‌ایم، محقق کنیم.»

کشتی موشک‌انداز «نرماندی» و ناوشکن‌های موشک‌انداز «فارست شرمن» و «آرلی برک» ناو هواپیمابر ترومن را در ادامه مأموریت این ناوگروه همراهی خواهند کرد.

ارتش آمریکا در توجیه غیبت کم‌سابقه ناوهای هواپیمابر این کشور در خلیج فارس، به راهبرد دفاع ملی جدید پنتاگون اشاره کرده که در آن تأکید شده که نیروی دریایی آمریکا باید «از لحاظ راهبردی قابل پیش‌بینی و از لحاظ عملیاتی غیرقابل پیش‌بینی» باشد.

آخرین اطلاعات وضعیت استقرار نیروی دریایی آمریکا در مناطق مختلف جهان (مربوط به روز ۲۷ آگوست/۸ شهریور) نشان می‌دهد در حال حاضر در منطقه استحفاظی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که فرماندهی نیروهای مستقر در خلیج فارس، دریای سرخ، دریای عرب و بخشی از اقیانوس آرام را بر عهده دارد، جمعا ۱۳ کشتی جنگی حضور دارند.

این در حالی است که روز ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، یعنی یک هفته پیش از خروج ناوگروه روزولت از منطقه، ۲۲ کشتی جنگی در این منطقه مستقر بوده‌اند. بررسی آمار کشتی‌های جنگی موجود در این منطقه در دو سال گذشته نشان می‌دهد این رقم معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ کشتی بوده است.