۰ نفر

آیا واشنگتن «معامله قرن» را به تأخیر انداخته است؟

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۴۶
کد خبر: 294737
 آیا واشنگتن «معامله قرن» را به تأخیر انداخته است؟

برخی منابع دیپلماتیک مصری از تحولات جدید در گفت‌وگوی محرمانه مربوط به احیای طرح موسوم به «معامله قرن» و تعیین زمانی برای مطرح کردن آن در منطقه خبر می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، برخی منابع دیپلماتیک مصری گفتند که با وجود مخالفت‌های رسمی و مردمی فلسطین با طرح «معامله قرن»، تحولات جدیدی در گفت‌وگوهای محرمانه مربوط به احیای این طرح حاصل شده است.

این منابع گفتند که هر آنچه اخیرا درباره درخواست کشورهای عربی برای به تأخیر افتادن معامله قرن گفته شده است، دقیق نیست و بر خلاف آن چیزی است که در واقعیت و در نشست‌های پشت در بسته مقامات عربی، اسرائیلی و آمریکایی، وجود دارد.

وبگاه «الخلیج آن لاین» به نقل از منابع بدون ذکر نام آنها نوشت: «بسیاری از رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های عبری از درخواست مصر، عربستان و اردن از دولت آمریکا برای به تعویق افتادن معامله قرن و انتظار کشیدن برای نتایج انتخابان میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا خبر داده‌اند در حالیکه این اخبار تنها برای منحرف کردن افکار عمومی و تلاشی برای خاموش کردن خشم ملت‌های عربی و فلسطینی علیه کشورهای عربی از جمله عربستان است که این طرح را همراهی کرده‌اند.»

روزنامه صهیونیستی «اسرئیل امروز» روز سوم آگوست ۲۰۱۸ در خبری مدعی شد که مصر، عربستان و اردن از دولت آمریکا خواسته‌اند تا طرح معامله قرن را تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به تعویق بیاندازد.

این روزنامه به نقل از یک مسئول کاخ سفید نوشت که معامله قرن به دلیل برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به مدت چند ماه به تعویق خواهد افتاد و کاخ سفید معتقد است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هرگز قادر نخواهد بود پیش از این انتخابات، درباره پایبندی به اجرای مفاد معامله قرن تعهدی بدهد.

واشنگتن به شدت بر اجرای طرح معامله قرن پافشاری دارد

منابع مصری همچنین گفتند که واشنگتن با تمام قدرت به اجرای معامله قرن به عنوان «معامله تاریخی» و نیز زمان طرح آن در منطقه پایبند است و در این رابطه از حمایت‌های بزرگ ریاض نیز بهره‌مند گشته و تماس‌ها و دیدارهای دائمی بین همه طرف‌های ذی‌نفع با مشارکت شخصیت‌های اسرائیلی به منظور انجام آخرین بررسی‌ها درباره معامله و آماده‌سازی آن برای طرح رسمی، در جریان است.

طبق گفته این منابع، واشنگتن از اوایل آگوست جاری تا کنون میزبان چند دیدار محرمانه بین مسئولان کشورهای عربی (مصر و عربستان) و مقامات اسرائیلی به منظور بررسی طرح مذکور بوده است و این طرح نیز به تدوین نهایی نزدیک است و انتظار می‌رود که پیش از پایان سال جاری به طور رسمی مطرح شود.

منابع مصری همچنین گفتند که تماس‌ها و دیدارهای عربی، اسرائیلی و آمریکایی قطع نشده است و حتی عربستان سعودی تسریع در مطرح کردن این طرح پس از توافق درباره مفاد آن به خصوص بخش مربوط به تأمین مالی و همراهی اسرائیل با این طرح را درخواست کرده است.

طبق اظهارات این منابع مصری، نتانیاهو در دیدار محرمانه اخیر خود با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، به طور جدی پرونده‌های مربوط به معامله قرن را بررسی کرد و دو طرف در نهایت به نقاط مشترک در حمایت از تلاش‌های آمریکا، دست یافتند.

پیش از این «نبیل شعث» مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه و روابط بین‌الملل گفته بود که معامله قرن تنها «یک دروغ و فریب» دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حذف آرمان فلسطین و طرح ملی آن است.

شعث گفته بود که در حقیقت چیزی به اسم معامله قرن وجود ندارد و این طرح در واقع یک طرح آمریکایی- صهیونیستی است که به رژیم اشغالگر این چراغ سبز را می‌دهد که جنایت‌های روزمره خود را تکمیل نماید.

معامله قرن در انتظار اعلام رسمی است

«هانی حبیب» تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید که معامله قرن بدون وقفه و گام به گام در حال انجام است و عملا اجرای آن با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ و به دنبال آن انتقال سفارت آمریکا به قدس آغاز شده است و پس از آن نیز شاهد تشدید شهرک‌سازی، کاهش حمایت مالی از آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) بودیم و اکنون تنها در انتظار اعلام رسمی معامله قرن هستیم.

این تحلیلگر سیاسی افزود که معامله قرن با سوء استفاده از وضعیت نابسامان صحنه فلسطین و کشورهای عربی و سرگرم شدن جهان به مسائل دیگر، به صورت آرام و به تدریج در حال اجراست.