۰ نفر

ثروت خاندان آل سعود چه قدر است؟

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۱۵
کد خبر: 294709

ثروت خاندان آل سعود چه قدر است؟

سی ان بی سی در گزارشی نوشت ثروت اعضای خاندان آل سعود، رقم سرسام آوری در حدود ۱.۴ تریلیون دلار برآورد می شود.

به گزارش سی ان بی سی، هرچند که خاندان سلطنتی انگلیس با ثروتی معادل ۸۸ میلیارد دلار، یکی از ثروتمندترین خاندان های جهان به شمار می‌روند اما این ثروت در مقایسه با ثروت خاندان آل سعود مبلغ بالایی نیست. خاندان آل سعود با ۱۵هزار عضو ثروتی در حدود ۱.۴ تریلیون دلار دارد که البته بیشتر این ثروت در اختیار ۲۰۰۰ عضو اصلی این خاندان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ثروت خاندان آل سعود ۱۶ برابر بیشتر از ثروت خالص خاندان سلطنتی انگلیس است. هر چند که این خاندان دوست دارد در خصوص ثروت خود محافظه کارانه عمل کند اما آن چه مشخص است این است که آن ها سبک زندگی بسیار اشرافی با مخارجی گزاف، جت‌های شخصی، قایق های تفریحی لوکس، عمارت های مجلل پوشیده از طلا و هلی کوپتر دارند.

بخش زیادی از ثروت عظیم خاندان سعودی را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد که از ۷۵ سال پیش در این کشور به بهره برداری رسید. شرکت آرامکو به ارزش ۲ تریلیون دلار که باارزش ترین و سودده ترین شرکت جهان است نیز در عربستان قرار دارد. تنها ثروت ملک سلمان ۸۲ ساله که در حال حاضر پادشاه این کشور است حدود ۱۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

در سال های اخیر تنش بین اعضای خاندان سعودی شدت گرفته است به گونه ای که در جریان دستگیری شاهزاده های ثروتمند سعودی در سال گذشته و ضبط ثروت آن‌ها توسط محمد بن سلمان- ولیعهد و پسر شاه عربستان- ۱۰۰ میلیارد دلار ازاموال این شاهزاده ها به خزانه دولت رفت و ۱۰ شاهزاده سعودی از فهرست ثروتمندان جهان کنار رفتند.

با این حال محمد بن سلمان این ثروت عظیم را حق خود می‌داند: در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس، او گفته بود که ثروتش مساله‌ای شخصی است و برای سبک زندگی اشرافی‌اش دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بیند. وی افزوده بود: من فردی ثروتمند هستم نه یک آدم فقیر، من عضوی از خاندانی هستم که صدها سال پیش از تشکیل عربستان سعودی در این شبه جزیره حکمران بوده‌اند، من مثل گاندی و نلسون ماندلا نیستم.