۰ نفر

اعتراف دیپلمات آمریکایی به اشتباه درباره ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۲۴
کد خبر: 292981
اعتراف دیپلمات آمریکایی به اشتباه درباره ایران

سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و گروه 1+5 گفته تصور می‌کرده که ایرانی‌ها توافق هسته‌ای برجام را نقض خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «وندی شرمن»، سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و گروه 1+5 به اشتباه بودن دیدگاهش درباره اینکه ایرانی‌ها این توافق را نقض می‌کنند اعتراف کرده است. 

شرمن در این یادداشت در «فارن‌افرز» به تشریح نحوه حصول توافق هسته‌ای «برجام» میان طرف‌های مذاکره‌کننده پرداخته و از رفتار دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال این توافق انتقاد کرده است.

 شرمن نوشته است: «در مذاکرات بین‌المللی که به حصول توافق هسته‌ای سال 2015 برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر شد، من رهبری تیمی از دیپلمات‌های آمریکایی به نمایندگی این کشور را بر عهده داشتم.»

مقام سابق آمریکایی در ادامه به بی‌اعتمادی دیپلمات‌های ایرانی در این مذاکرات درباره پایبندی طرف آمریکایی به توافق هسته‌ای اشاره کرده است. 

او نوشته است: «در جریان این گفت‌وگوها، همتایان ایرانی من گاهاً می‌پرسیدند چطور می‌توانند اطمینان حاصل کنند که توافقی که می‌کنند، دوام‌پذیر خواهد بود. اکثر جمهوری‌خواهان (با این توافق) مخالف بودند و ایرانی‌ها با نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 می‌پرسیدند که اگر جمهوری‌خواهان کنترل کاخ سفید را به دست بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد.»

شرمن می‌گوید سوالی که او در مقابل می‌پرسیده این بود که اگر در ایران مخالفان برجام که به ادعای او «تندرو» هستند به قدرت برسند چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا همیشه تصورش این بوده که این طرف ایرانی است که توافق را نقض می‌کند.

مذاکره‌کننده سابق آمریکایی نوشته است: «من با پرسیدن سوالی مشابه به سوال آنها پاسخ می‌دادم: اگر تندروهای مخالف توافق هسته‌ای در ایران مجدداً قدرت را به دست بگیرند چه خواهد شد؟ این [سوال] به مباحثات ما خاتمه می‌داد، و من فکر می‌کردم باید هم همین‌طور می‌شد: به هر حال، من همیشه انتظار داشتم بزرگترین چالش در برابر موفقیت توافق، تخلفات ایران باشد نه دسیسه‌های رئیس‌جمهور ایالات متحده.»

شرمن که زمانی «گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانی‌ها است»، در این یادادشت اعتراف کرده تصورش درباره اینکه ایرانی‌ها ناقض توافق خواهند بود اشتباه است. 

او در ادامه یادداشتش نوشته است: «البته، من اشتباه می‌کردم. ماه مه سال جاری، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تصمیم گرفت ایالات متحده را از توافق خارج کرده و تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب توافق را احیا کند و این اقدامی است که در تاریخ آمریکا به عنوان یکی از بدترین خبط‌های سیاست خارجی خواهد ماند.»

شرمن همچنین خاطرنشان کرده است «تصمیم ترامپ، اعتماد دنیا به تعهد ایالات متحده به دیپلماسی چندجانبه را دگرگون کرده است.»

مذاکره‌کننده ارشد سابق آمریکایی در ادامه به ترامپ و تیمش که در حال مذاکره با کره شمالی هستند یادآوری کرده که «گفت‌وگوی مستقیم با دشمنان دشوار است»؛ وی نوشته است: «[چنین گفت‌وگوهایی] نیازمند شجاعت، پشتکار و داشتن برداشتی واقع‌بینانه از قدرت خود هستند.»