۰ نفر

در نشست خبری مشترک؛

لاوروف و چاووش اغلو به شدت از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا انتقاد کردند

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۶
کد خبر: 292935
لاوروف و چاووش اغلو به شدت از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا انتقاد کردند

وزیران خارجه ترکیه و روسیه با حضور در نشست خبری مشترک، درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، تحریم‌های آمریکا، تحولات سوریه و وضعیت ادلب صحبت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «سرگئی لاوروف» همتای روسی او امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در جریان همایش سفیران ترکیه در آنکارا سخنرانی کردند.

چاووش‌اوغلو به عنوان سخنران اول با تاکید بر لزوم تقویت روابط دوجانبه بین ترکیه و روسیه، گفت: «رؤسای جمهور دو کشور، [رجب طیب] اردوغان و [ولادیمیر] پوتین چارچوبی را تعیین کرده‌اند و دستوراتی برای هماهنگی اقدامات به ما داده‌اند».

وی با اشاره به مذاکرات دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و ادلب، تصریح کرد: «درباره اینکه چه اقداماتی می‌توان در ادلب انجام داد یا از چه اقداماتی باید اجتناب شود صحبت کردیم... سازمان اطلاعات، ارتش و سازمان‌های مختلف دو کشور در هماهنگی با هم بوده و در موضوع ادلب اقداماتی را انجام می‌دهند».

وزیر خارجه روسیه نیز به عنوان سخنران بعدی با بیان اینکه روابط دو کشور رو به بهبودی است، گفت: «وزارتخانه‌های امور خارجه روسیه و ترکیه در هماهنگی کامل هستند».

لاوروف با بان اینکه درباره راهکار مشکلات سوریه و آخرین گروه‌های تروریستی در این کشور صحبت کردند، افزود: «منطقه کاهش تنش باید به صورت کامل در ادلب اجرا شود».

وی همچنین از نپیوستن ترکیه به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تقدیر کرد. این دو سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها مبنی احتمال آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب، گفت: «منطقه کاهش تنش در داخل و خارج ادلب، طبق شرایط خاصی ایجاد شدند. یکی از آنها، توافقی بود که می‌گفت آتش‌بس برای تروریست‌ها اعمال نمی‌شود.گروه‌های مسلحی که نمی‌خواهند تروریست شناخته شوند باید خود را از تروریست‌ها جدا کنند و در مناطق دیگر ساکن شوند. به این شکل، جبهه النصره را می‌توان به طور کامل نابود کرد.

در منطقه ادلب، پست‌های دیدبانی ترکیه ایجاد شد و وضعیت به آرامش رسید. جبهه النصره به نیروهای سوری حمله می‌کند و پهپادهایی را به پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم می‌فرستد. ارتش سوریه کاملا حق دارد که چنین اقداماتی را سرکوب کند و حتی نمی‌توان از روسیه بخواهیم که چنین اجازه‌ای را به ارتش سوریه بدهد».

وی همچنین افزود که داعش تقریبا به طور کامل در سوریه شکست خورده و فقط «جبهه‌النصره» به عنوان یک گروه تروریستی باقی مانده است.

وزیر خارجه ترکیه نیز در پاسخ به همان سوال گفت: «با توافق آستانه، درگیری‌ها متوقف شد، دولت و معارضان سوریه گام‌هایی را برای اعتمادسازی برداشتند... 12 پست دیدبانی در ادلب داریم و هدف آنها شناسایی نقض آتش‌بس یا اینکه چه گروهی درگیری‌ها را در این منطقه شروع می‌کند است. 3 میلیون غیرنظامی در ادلب هستند، البته گروه‌های تروریستی هم در آنجا حضور دارند که از غوطه شرقی، حلب و حمص آمده‌اند.

این گروه‌های تروریستی نه تنها برای مردم خارج ادلب بلکه برای غیرنظامیان داخل آن نیز تهدید هستند. تلاش می‌کنیم با روسیه تروریست‌ها را شناسایی کنیم و تمام آنها را از بین ببریم.البته این بدان معنی نیست که تمام ادلب را بمباران کنیم. معارضان میانه رو را باید از افراطی‌ها جداسازی کنیم».

لاوروف سپس به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌هایی علیه ایران، روسیه و ترکیه پاسخ داد: «می‌بینید که شما نام سه کشوری که به عنوان ضامن در فرآیند آستانه هستند را گفتید. البته این ربط مستقیمی به مسئله سوریه ندارد... ترکیه، روسیه و ایران شاید رویکردهای متفاوتی در قبال سوریه داشته باشند اما کشورهای ما با عقلانیت شگرفی اقدام کرده و مسائل زیادی را حل کردند».

لاوروف: تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی است

وزیر خارجه روسیه با غیرقانونی توصیف کردن تحریم‌ها علیه مسکو، تهران و آنکارا، اضافه کرد: «آنها نتیجه این تفکر است که آمریکا می‌خواهد هر جایی بازیگر اصلی باشد و از بازارهای جهانی سوء استفاده کند. شاهد آن هستیم که این تحریم‌ها همچنین تاثیر منفی بر متحدان خود آنها (آمریکا) گذاشته است. این سیاست برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد».

وی راهکار مقابله با این تحریم‌ها را استفاده از پول ملی در تبادلات منطقه‌ای عنوان کرده و گفت: «درباره به کار بردن این امر بین روسیه و ترکیه و بین ایران و روسیه، صحبت‌هایی انجام داده‌ایم».

لاوروف با بیان اینکه آمریکا از مرجعیت دلار در بازار جهانی سوء استفاده نموده، تاکید کرد که در آینده نزدیک، کشورهای بیشتری به استفاده از واحدهای پول دیگر روی خواهند آورد.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید مجدد بر عدم مشارکت کشورش در تحریم‌های آمریکا علیه ایران، توضیح داد: «یک کشور برای خودش تصمیمی می‌گیرد و بعد تلاش می‌کند آن را بر دیگر کشورها اعمال کند،؛ این نظم جهانی نیست و باید آن را درک کنند».

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه اروپا هم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناراضی است، گفت: «روسیه و تمام کشورهای در حوزه آسیا-اقیانوسیه به خاطر این تحریم‌ها به مشکل خورده‌اند. به نحوی، تمام کشورها از ایران نفت و گاز خریداری می‌کنند، اما ترامپ به خودش زحمت نداد که بفهمد این رویکرد نادرست است».

وی با بیان اینکه دوران قلدری آمریکا باید پایان یابد، تاکید کرد: «اگر آمریکا به عنوان یک کشور قابل احترام باقی بماند، باید نگرانی همه کشورها را در نظر بگیرد و همه را یک شریک برابر بداند».