۰ نفر

ترامپ تعلیق فروش جنگنده‌های F-۳۵ به ترکیه را تایید کرد

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 292843
ترامپ تعلیق فروش جنگنده‌های F-۳۵ به ترکیه را تایید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه دفاعی این کشور، فروش جنگنده‌های F-35‌به ترکیه را به دریافت گزارش 90 روزه پنتاگون و ارزیابی مثبت این گزارش منوط کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه با امضا کردن لایحه بودجه دفاعی این کشور، تصمیم کنگره برای تعلیق فروش جنگنده‌های F-35 به ترکیه را تایید کرد.

ترامپ طی مراسمی در پایگاه نظامی «فورت دروم» در نیویورک، لایحه بودجه دفاعی آمریکا به ارزش 716 میلیارد دلار را که چندی پیش در کنگره این کشور تایید شده بود، امضا و اجرایی کرد.

طبق این لایحه، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) مبلغ 638 میلیارد دلار بودجه پایه برای برنامه‌های نظامی و همچنین 69 میلیارد دلار بودجه ذخیره برای عملیات‌های نظامی در کشورهای خارجی، دریافت می‌کند.

به نوشته روزنامه «حریّت» در ذیل این لایحه متممی برای ممنوعیت فروش جنگنده‌های نسل جدید F-35 به ترکیه وجود دارد. پنتاگون 90 روز فرصت دارد تا گزارشی درباره روابط دوجانبه آمریکا و ترکیه ارائه کند و تا آن زمان فروش جنگنده‌ها به ترکیه تعلیق خواهد بود.

این گزارش شامل ارزیابی حضور ترکیه در برنامه آموزشی و عملیاتی F-35 و همچنین خطرات خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 ساخت روسیه توسط ترکیه، خواهد بود. در صورتی که این ارزیابی، بر خلاف منافع امنیت ملی آمریکا باشد، فروش این جنگنده‌ها به‌طور کلی به ترکیه ممنوع خواهد شد.

کنگره آمریکا در تاریخ 2 مرداد و در ادامه بررسی‌های دقیقه نودی خود درباره بودجه دفاعی سال 2019 فروش اف-35 به ترکیه را متوقف و آن را به ارائه گزارش پنتاگون درباره روابط دو کشور منوط کرد.

ترکیه طی قراردادی به ارزش 1.2 میلیارد دلار، 100 فروند جنگنده F-35 از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است. این کشور هم‌اکنون مبلغ 900 میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ 1 تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.