۰ نفر

حمایت مقامات آلمان از اقتصاد ترکیه

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 292828
حمایت مقامات آلمان از اقتصاد ترکیه

صدراعظم آلمان اعلام کرد: بی‌ثباتی اقتصادی در ترکیه به نفع هیچ کس نیست. خواهان ترکیه‌ای با اقتصادی پیشرفته هستیم. این امر به نفع آلمان و اتحادیه اروپا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک نشست خبری در مورد سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا اظهار داشت: خواهان ترکیه‌ای با اقتصادی پیشرفته هستیم. این امر به نفع آلمان نیز است.

مرکل در ادامه همچنین تصریح کرد: بی‌ثباتی اقتصادی در ترکیه به نفع هیچ کس نیست. بانک مرکزی ترکیه باید استقلال لازم را داشته باشد. در این زمینه به‌زودی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفتگو خواهم کرد. ثبات اقتصادی در کشورهای اطراف اتحادیه اروپا به نفع خود این اتحادیه نیز است.

در این خصوص «بیت بارون» سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان با اشاره به اینکه این کشور مهم‌ترین شریک تجاری ترکیه است اعلام کرد که حجم تجارت دو کشور در سال گذشته 37.7 میلیارد یورو بوده است.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی در ترکیه اظهار داشت: اکنون نمی‌توان درباره تأثیر یا عدم تأثیر این تحولات بر آلمان سخن گفت.

«ژانت شوامبرگر» سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا کشورهای عضو گروه «جی-20» تصمیمی درباره برگزاری نشستی درباره تحولات اقتصادی اخیر در ترکیه دارند، یا نه اعلام بی‌خبری کرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ارز و ثبات مالی ترکیه توسط مؤسسات مربوطه مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد، اظهار داشت که وزارت دارایی آلمان نمی‌تواند در این موضوع اعلام نظر کند.

این موضع گیری ها در داخل ترکیه نیز از سوی مقامات این کشور با استقبال روبرو شده و در این راستا برات آلبایراک وزیر خزانه داری و مالیه ترکیه با تشکر از موضع گیری مقامات آلمانی عنوان کرده است: از اظهارات وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در خصوص آخرین اقدامات آمریکا علیه ترکیه کمال تشکر را داشته و از او ممنون هستیم.

لازم به ذکر است، آلمان یکی از شرکای تجاری مهم ترکیه در جهان به حساب می آید به طوری که در زمانی که روابط سیاسی و دیپلماتیک آلمان با ترکیه در وضعیت بحرانی و انفصال کامل قرار داشت، روابط اقتصادی و تجاری  دو کشور بدون تاثیر از این موضوع ادامه داشت. ترکیه همواره یکی از بازارهای جذاب برای محصولات آلمانی بوده و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور همواره در حد بالایی بوده است.