۰ نفر

رشوه ۴ میلیون دلاری عربستان به سفیر آمریکا

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۵
کد خبر: 292785
رشوه ۴ میلیون دلاری عربستان به سفیر آمریکا

چند منبع دیپلماتیک عربی فاش کردند که سفیر عربستان در یمن در قبال انجام کاری چهار میلیون دلار به همتای آمریکایی خود رشوه داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چند منبع دیپلماتیک طی گفت‌وگو با پایگاه خبری "راصد الیمن" با استناد به اسناد رسمی اعلام کردند که محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن رشوه چهار میلیون دلاری به متئو تولر، همتای آمریکایی‌اش در اوایل سال جاری میلادی داده است تا وی در راستای حمایت از سفیر عربستان، با مقامات کشورش صحبت کند و در پی آن آمریکا به ریاض توصیه کند آل جابر را به دلیل تجربیات نظامی و سیاسی‌اش در جنگ علیه یمن، همچنان در منصب خود ابقا کند.

این منابع تاکید کردند که سفیر عربستان این مبلغ را در آمریکا و در قالب "حمایت از موسسه خیریه" که در امر مبارزه با سرطان فعالیت می‌کند، به وی اهدا کرده است، چراکه تولر دو فرزند مبتلا به سرطان شد دارد که در یکی از بیمارستان‌های نیویورک تحت مراقبت و درمان هستند.

به گفته این منابع، تولر دریافت مستقیم این مبلغ در عربستان را نپذیرفته و آن‌ را به حساب بانکی حمایت از دخترانش در مبارزه با بیماری سرطان انتقال داده تا هماهنگی‌ها از طریق موسسه خیریه انجام شود.

از سوی دیگر، منابع مطلع اعلام کردند که سفیر آمریکا در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض که مورد استقبال گسترده عربستان قرار گرفت هدایای فاخری نظیر خنجر طلا و یک ساعت رولکس به ارزش ۶۰۰ دلار گرفت.

ناظران معتقدند، جنگ در یمن با منافع، خدمات و تسهیلات گسترده‌ای در ارتباط است که از تجار جنگ‌ها و نظامیان به سیاستمداران، سفیران، نمایندگان هیئت‌های دیپلماتیک رسیده است. بسیاری از مقامات ارشد به رده‌ پایین‌ها برای نشان دادن روندی مطابق با سیاست آمریکا رشوه داده‌اند. سیاست آمریکا همواره بر غلبه منافع تجاری و اقتصادی‌اش بر مسائل دیگر استوار است.