۰ نفر

وزیر خارجه ترکیه:

واشنگتن با تحریم چیزی به دست نمی‌آورد

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۸
کد خبر: 292631
واشنگتن با تحریم چیزی به دست نمی‌آورد

وزیر خارجه ترکیه اقدامات اخیر آمریکا را در تناقض با منافع امنیتی مشترک دانسته و تاکید کرد که واشنگتن با استفاده از تحریم، چیزی به دست نخواهد آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) با تکرار انتقادات از گفتمان تهدید و تحریم آمریکا، گفت که واشنگتن با تحریم چیزی را به دست نمی‌آورد.

چاووش‌اوغلو طی سخنرانی در گردهمایی سفرای ترکیه در آنکارا، با اشاره به اینکه ترکیه اقدامات زیادی برای ترمیم روابط مخدوش با آمریکا انجام داده، گفت که واشنگتن اما در تناقض با مسائل امنیتی بنیادین در یک اتحاد استراتژیک عمل کرده است.

وی ضمن بیان اینکه آمریکا در فهم سیاست‌های ترکیه دچار سردرگمی است، توضیح داد: «ایالات متحده سرگرم شده است. (آنها از خود می‌پرسند) باید مشکل با ترکیه را حل کنیم یا آن را تا زمان انتخابات نوامبر (میان‌دوره‌ای کنگره) حفظ کنیم؟»

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: «واشنگتن باید بفهمد که هیچ نتیجه‌ای از طریق تحریم‌ها و فشار به دست نخواهد آورد. ما برای مذاکره و توافق آماده هستیم ولی پذیرش تحمیل، خارج از بحث است».

وزیر خارجه ترکیه از آمریکا خواست تا به روابط سنتی دوستانه با ترکیه و اتحادی که درپی عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دارند، پایبند بماند زیرا آنکارا به تعامل سازنده با واشنگتن ادامه خواهد داد.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: «برای ما غیرممکن است که چنین تحریم‌ها و تهدید‌ها (آمریکا) را بپذیریم. انتظار ما از آمریکا این است که به دوستی سنتی‌مان و اتحاد در ناتو وفادار بماند».

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر آنکارا از واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن» (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) گفت که آنها هنوز هم به این درخواست بی‌اعتنایی می‌کنند ولی از ترکیه می‌خواهند که کشیش آنها را آزاد کند.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد گولن، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

کاخ سفید چهارشنبه 10 مرداد اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفته است.

طی هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جاییکه رئیس جمهور این کشور از مردم خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیره ترکیه تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر 6.5 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

برانسون در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام ۱۵ جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از ۲۱ ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

ترامپ همچنین روز جمعه ۱۹ تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.