۰ نفر

کارشناس عراقی در واکنش به سخنان العبادی هشدار دادند:

بحران غذایی در عراق در صورت همراهی با تحریم‌های ایران

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۴۸
کد خبر: 292421
بحران غذایی در عراق در صورت همراهی با تحریم‌های ایران

یک کارشناس سیاسی عراقی در واکنش به اظهارات اخیر 'حیدر العبادی' درباره پایبندی به تحریم ها علیه ایران گفت: با این اقدام ممکن است برخی استان های جنوبی عراق با کمبود شدید مواد غذایی روبه رو شوند و این مسئله می تواند به طور جدی زندگی روزانه شهروندان عراقی را تحت الشعاع قرار دهد.

'ابراهیم السراجی' کارشناس سیاسی عراقی در مصاحبه با خبرگزاری روسی 'اسپوتنیک' افزود: تحریم های آمریکا علیه ایران و ترکیه تاثیر بسیار منفی برای عراق به دنبال خواهد داشت. میزان مبادلات تجاری بغداد- تهران سالانه بیش از 13 میلیارد دلار است. علاوه بر این، شرکت های ایرانی در بخش های نفتی و گازی و نیز نیروگاه های تولید برق در بسیاری از استان های کشور حضوری فعال دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حیدرالعبادی نخست ‌وزیر عراق روز سه شنبه گذشته در یک اظهارنظر غیرمنتظره،در عین مخالفت با تحریم علیه ایران اعلام کرد به خاطر منافع مردم کشورش به تحریم‌ های آمریکا علیه تهران پایبند خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد:پایبندی بغداد به تحریم های تحمیلی آمریکا علیه ایران ضربه سنگینی بر اقتصاد عراق وارد می کند.

السراجی با بیان اینکه این تحریم های شدید، موضع گیری بغداد در قبال تهران را دشوار کرده است، تصریح کرد: در صورت پایبندی بغداد به تحریم های آمریکا علیه ایران، اقتصاد عراق ضربه بسیار سختی خواهد خورد. زیرا یک سوم بازار عراق شامل کالاهای ایرانی و ترکیه می شود.

این کارشناس عراقی اضافه کرد: عراق در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته، العبادی چند روز گذشته اعلام کرد که به تحریم ها پایبند خواهد ماند. از سوی دیگر بسیاری از احزاب و جریان های سیاسی مخالف این تحریم ها هستند و معتقدند که تحریم ها هم ایرانی ها و هم مردم کشورمان را با مشکلات اساسی از جمله کمبود مواد غذایی رو به رو خواهد کرد.

السراجی با بیان اینکه عراق جایگزینی برای همکاری با ایران وجود ندارد، تصریح کرد: حمایت امنیتی گسترده ایران از نیروهای عراقی به ویژه الحشد الشعبی تحت تاثیر این اقدام اخیر دولت قرار خواهد گرفت و روند عملیات های امنیتی و نظامی با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه موضع دولت عراق در این باره بسیار ضعیف است، تصریح کرد: بغداد از یک سو نمی تواند به دولت آمریکا 'نه' بگوید و از سوی دیگر موضع دشواری در قبال ایران دارد. البته که ایران این محاصره را پشت سر خواهد گذاشت، زیراکه حدود 80 درصد از نفت ایران به کشورهایی چون کره شمالی، چین، هند و غیره که اهمیتی به تصمیمات آمریکا نمی دهند، فروخته می شود.

السراجی گفت: سیاست های اقتصادی عراق تغییر نکرده است. اما تحریم هایی که آمریکا قبل از سال 2015 بر ایران تحریم کرده بود، اینگونه نبود، در آن زمان آمریکا از عراق نخواسته بود که به این تحریم ها پایبند باشد، اما این بار بر بغداد فشار آورده که خود را متعهد به تحریم ها علیه ایران کند. تا جایی که آمریکا بانک 'البلاد السلامی' به ریاست 'آراس حبیب کریم' دبیرکل حزب کنگره ملی عراق را به خاطر مناسبات گسترده اش با ایران در لیست تروریسم قرار داده است.

وی با اذعان به اینکه آمریکا به دولت عراق پیشنهاد داده که کالاهای سعودی را جایگزین کالاهای ایرانی کند، گفت: این موضوع نیاز به زمان دارد، همچنین مردم عراق به ویژه استان های جنوبی خرید کالاهای سعودی را تحریم کرده و مخالف ورود کالاهای سعودی به کشور هستند. با حذف کالاهای ایرانی از بازار جایگزین واقعی برای آن نخواهیم داشت. در زمینه تولیدات برق نیز، ایران بزرگترین تامین کننده نیروگاه های برق عراق است.

السراجی تصریح کرد: نمی توان کالاهای ایرانی را یک شبه از بازارهای عراق حذف و نمی توان عربستان یا کشور دیگری را جایگزین آن کنیم.

اظهارات اخیر العبادی، با واکنش گسترده مقامات و مردم عراق مواجه شد و رهبران سیاسی، احزاب، گروهها و شخصیت های مختلف عراقی طی چند روز گذشته با صدور دهها اطلاعیه ضمن انتقاد از موضع العبادی، اقدامات ضد ایرانی ترامپ را محکوم کردند.

فعالان فضای مجازی در شبکه های مختلف اجتماعی با ترند کردن هشتگ های 'العبادی_لایمثلنا (العبادی نماینده ما نیست) و 'متضامن_مع_الشعب_الایرانی (با مردم ایران اعلام همبستگی می کنم) نسبت به اظهارات اخیر 'حیدر العبادی' نخست وزیر این کشور واکنش نشان دادند.