۰ نفر

در نامه به دیگر بانک‌های عراقی؛

بانک مرکزی عراق: با دلار با بانک‌های ایرانی معامله نکنید

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 292303
بانک مرکزی عراق: با دلار با بانک‌های ایرانی معامله نکنید

بانک مرکزی عراق در نامه‌ای به دیگر بانک‌های این کشور اعلام کرد که از این پس با بانک‌های ایرانی با دلار معامله نکنید.

به گزارش بغداد الیوم، منذر عبدرالقادر الشیخلی، نایب رییس بانک مرکزی عراق در نامه‌ای رسمی به تمام بانک‌های عراقی اعلام کرد که طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی ممنوعیت عدم معامله با دلار با بانک‌های ایرانی باید تداوم یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی در رابطه با یورو اعلام کرد که این مساله به شرایط معامله با بانک مرکزی اروپا و بانک‌هایی که با یورو معامله می‌کنند، بستگی دارد.

پیش از این نوری مالکی ضمن مخالفت با تحریم های تحمیل شده از سوی آمریکا علیه ایران  گفت که ما جامعه بین‌المللی می خواهیم که با این سیاستهای ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می شود مخالفت کنند.

این در حالی است که نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک خطای اساسی است و برای حل مشکلات میان کشورها این تصمیم درست نیست، این تصمیمات مشکلات را حل نمی‌کنند بلکه آنها را پیچیده‌تر می‌کنند.

وی افزود: به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود زیرا ما قبل از هرچیز به منفعت ملی عراق نگاه می‌کنیم. کشور عراق از این پس برای معاملات مالی و تجاری با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد، ما گامی برنمی‌داریم که به ضرر اقتصاد عراق باشد، کشور عراق در آینده ابزارهای مشخصی برای معامله تجاری با ایران را بررسی خواهد کرد که با تحریم‌های آمریکا تعارض نداشته باشند.

از سوی دیگر، مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی حیدر العبادی در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که عراق روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد که در مقدمه آنها انرژی و برق و گاز است، همچنین سالانه حدود سه میلیون ایرانی برای زیارت به عراق می آیند و این امر بر اقتصاد عراق تاثیر دارد. برخی تحرکات دیپلماسی در عراق وجو دارد که هدف آن دور کردن عراق از تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران است.

صبحی مندلاوی، عضو حزب دموکرات کردستان نیز گفت: کردستان در مبادلات تجاری بر جمهوری اسلامی ایران تکیه دارد و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به اقتصاد کردستان آسیب می‌رساند.موضع دولت کردستان وابسته به موضع دولت فدرال عراق است و اگر دولت بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند بود ، کردستان مجبور به عدم نقض تحریم‌ها و عدم پایندی به آنها می‌شود.

محمود صادقی،نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه در پست توییت خود  در واکنش به مواضع حیدر العبادی نوشت: «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند!»

از سوی دیگر، فائق الشیخ علی، عضو پارلمان عراق در واکنش به توئیت محمود صادقی در صفحه توئیتر خود مدعی پرداخت غرامت 11 میلیاردی از سوی ایران به خانواده هایی شد که به ادعای وی توسط نیروهایی که توسط ایران در سال 2003 وارد این کشور شده‌ بودند، کشته شده اند.