۰ نفر

رئیس‌جمهور قزاقستان:

فردا تصمیم تاریخی مهمی در باره دریای خزر گرفته خواهد شد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 292039
فردا تصمیم تاریخی مهمی در باره دریای خزر گرفته خواهد شد

رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد، همه مسائل مربوط به همکاری‌های کشورهای ساحلی دریای خزر در عرصه‌های مختلف حل و فصل شده و انتظار می‌رود فردا در نشست سران "آکتائو" تصمیم تاریخی مهمی اتخاذ شود.

به گزارش «تاس»، "نورسلطان نظربایف" رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که تمامی مسائل مربوط به همکاری‌های کشورهای ساحلی دریای خزر مورد توافق قرار گرفته و فردا تصمیم تاریخی در این باره اتخاذ خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نظربایف امروز گفت: «طی 20 سال گذشته ما مذاکرات بسیاری انجام دادیم که اصلا آسان نبودند و بالاخره مواضع خود را مورد توافق قرار دادیم تا همه مسائل مربوط به همکاری‌های کشورهای ساحلی در زمینه دریای خزر حل و فصل شوند. این مسائل شامل حمل و نقل دریایی، منابع دریای خزر، حفاظت از منابع بیولوژیکی این دریا، روابط تجاری و همکاری‌های کشورهای ما می‌شود. من معتقدم که همه مسائل مورد توافق همه طرفین قرار گرفته و انتظار دارم که فردا تصمیم تاریخی بزرگی گرفته شود. این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای همه کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد داشت.»

روسای جمهوری کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، فردا (یکشنبه ( 12 آگوست/ 21 مرداد ماه) در بندر آکتائو (قزاقستان) دیدار خواهند کرد تا نتیجه مذاکرات چندین ساله درباره تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر را نهایی کنند.

وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر نیز امروز شنبه، در آستانه این نشست آخرین توافقات لازم را انجام می‌دهند.