۰ نفر

افغانستان از چابهار کالا صادر می‌کند

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 290891
افغانستان از چابهار کالا صادر می‌کند

رئیس قوانین و ارتباط خارجی وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان گفت: بزودی کالاهای این کشور مانند مواد معدنی و محصولات کشاورزی از بندر تجاری و اقتصادی چابهار به کشورهای جهان صادر می‌ شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حسنی مبارک عزیزی» روز دوشنبه در جمع مدیران بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: سفر وزیر حمل و نقل افغانستان به تهران دستاوردهای خوبی داشته است که بر اساس توافق های جدید می توانیم کالاهای خود را از بندر چابهار به دیگر کشورها صادر کنیم.
وی بیان کرد: امضای تفاهم نامه سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند فصل جدیدی از توسعه پیوندهای تجاری و اقتصادی را رقم زده است.
رئیس قوانین و ارتباط خارجی وزارت حمل و نقل افغانستان بر کاهش هزینه های انتقال در بندر چابهار تاکید کرد و افزود: بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست ظرفیت ها، پتانسیل ها و زیرساخت های خوبی برای ترانزیت کالا دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس توافق نامه ‌های جدید میان وزرای حمل و نقل افغانستان و راه و شهرسازی ایران، افغانستان فقط وارد کننده نیست و می تواند صادرات نیز داشته باشد، گفت: بندر چابهار کم هزینه ترین و نزدیک ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای این کشور است.
عزیزی بر حل مشکلات تردد تجار و سرمایه گذاران افغانستان تاکید کرد.
رئیس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت: برای نخستین بار درصدد صادرات محصولات کشاورزی نظیر خشکبار از بندر چابهار به هند هستیم.
«سید یحیی اخلاقی» افزود: انواع کالاهای کشور افغانستان نظیر محصولات معدنی، سنگ های قیمتی و غیره را می توان از چابهار به کشورهای جهان صادر کرد. 
وی بر توسعه پیوندهای اقتصادی و سیاسی با ایران تاکید کرد و گفت: از مهمان نوازی مردم و دولت ایران و میزبانی خوب آنان در طول چندین دهه از هموطنانم بسیار سپاسگزاریم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: تاسیسات و زیرساخت‌های بندر چابهار برای صادرات و واردات کالاهای افغانستان آماده شده است.
«بهروز آقایی» با اشاره به اینکه از طرح افغانستان برای خریداری کشتی استقبال می کنیم، بیان کرد: دولت در کنار سرمایه گذاران کشور افغانستان می ‌تواند با امضای تفاهم نامه جداگانه از تخفیف‌ های ویژه در حوزه خطوط کشتیرانی بهره‌ مند شود.
وی بیان کرد: بندر چابهار مشوق ‌ها و تخفیف های زیادی برای ترانزیت کالا دارد و از جمله آنها تخفیف 85 درصدی در انبارداری، تخفیف 80 درصدی در هزینه توقف در کنار اسکله، تخفیف 75 درصد در انبارداری کانتینر خالی، تخفیف 30 درصد در تخلیه و بارگیری کانتینر و حقوق و عوارض وارده به کشتی کانتینری و تخفیف‌ 90 درصدی در خطوط بندری برای ورود کالا است.
آقایی گفت: انتقال کالا از مسیر بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر همجوار ارزان ‌تر و با صرفه تر بوده به طوری که عوارض این بندر 2 درصد از بندر کاندلای هند نیز ارزان ‌تر است.
هیات کشور افغانستان دیروز یکشنبه وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مدیرکل بنادر و دریانوردی و مسئولان محلی چابهار قرار گرفت.
اعضای این هیات از زیرساخت ها، تجهیزات، اسکله ها و ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار دیدن کردند.