۰ نفر

پمپئو: تحریم مهم ترین رکن سیاست آمریکا است

۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۴۵
کد خبر: 290740
 پمپئو: تحریم مهم ترین رکن سیاست آمریکا است

وزیر خارجه آمریکا می گوید تحریم ها مهم ترین رکن سیاست آمریکا نسبت به ایران است و به شدت اجرا خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مایکل پمپئو روز یکشنبه به هنگام بازگشت از اندونزی در جمع خبرنگاران همراه در هواپیما، اظهار کرد: تحریم های جدید علیه ایران به شدت اجرا خواهد شد و تا زمانی که دولت ایران در رفتار خود تغییری ندهد، باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه آمریکا این اظهارات متناقض با ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکرات بدون پیش شرط را اینگونه توجیه کرد که دولت ترامپ آماده گفت و گو با ایران است اما این مساله نیازمند تغییرات وسیعی در ایران است.

پمپئو گفت رئیس جمهوری ترامپ می خواهد که آنها رفتاری همچون کشورهای عادی داشته باشند.

دونالد ترامپ پس از حدود یکسال اظهارات تند و فاجعه آمیز خواندن توافق بین المللی هسته ایران، در هجدهم اردیبهشت ماه امسال رسما اعلام کرد که دیگر در این توافق نخواهد ماند و طی یک دستور اجرایی، خواستار بازگردانده شدن همه تحریم های ثانویه آمریکا شد که به موجب برجام اسقاط شده بود.

اما برخلاف ادعای ترامپ و وزیران خارجه و خزانه داری آمریکا و تهدیدهای فراوان آنها، سایر طرف های برجام اعم از روسیه، چین، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی دیگر به همراه جمهوری اسلامی ایران، خواستار حفظ این دستاورد دیپلماسی شده و در تلاشند تا آثار این تحریم ها را به حداقل برسانند.

آنها همچنین از ناپایداری منطقه ای هراسان هستند و می دانند در صورت ایجاد بی ثباتی در منطقه، چه خطراتی متوجه اروپا خواهد شد.

ترامپ، خروج از برجام را یکی از مهم ترین تصمیم های سیاست خارجی خود می داند و دلیل آن را تلاش برای تغییر رفتار حکومت ایران اعلام کرد اما بسیاری بر این باورند که خروج از برجام، زبان آمریکا را برای درخواست چنین تغییری کند کرده است.

این مساله پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا در هفته گذشته از آمادگی خود برای مذاکرات بدون پیش شرط با همتای ایرانی خود خبر داد، بیشتر نمایان شد و کسی آن را جدی نگرفت چرا که معتقدند به چنین سیاست های زیگزاگی نمی توان اعتماد کرد.

همچنین تناقض ها در سیاست خارجی بین ترامپ و پمپئو در مساله ایران شکل تازه تری به خود گرفته و در حالی که ترامپ از دیدار بدون پیش شرط سخن می راند، وزیر خارجه آمریکا دقایقی پس از آن با حضور در یکی از شبکه های خبری شروطی را مطرح کرد و امروز هم بار دیگر آن ها را تکرار کرد.