۰ نفر

پادشاه سعودی پرونده فلسطین را از پسرش گرفته است

اختلاف نظر ملک سلمان و ولیعهد عربستان بالا گرفت

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۵۸
کد خبر: 289733
اختلاف نظر ملک سلمان و ولیعهد عربستان بالا گرفت

رسانه‌های اسرائیلی اظهارات ریاض و تأکید ملک سلمان بر مخالفتش با هرگونه طرح صلح که شامل به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین نباشد را پایان "معامله قرن" می‌دانند.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه عبری زبان معاریو نوشت که عربستان امیدها به "معامله قرن" آمریکا را بعد از فرستادن یک پیام به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از بین برد.

این روزنامه نوشت: پیامی که عربستان درباره مخالفتش با معامله قرن که پرونده قدس و آوارگان فلسطینی را حل نمی‌کند، برای دونالد ترامپ فرستاده تلاش ترامپ را ناکام گذاشت و معامله قرن را از بین برد.

این روزنامه نوشت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و این تشکیلات تنها طرف‌هایی نیستند که با معامله قرن مخالفت کردند بلکه عربستان نیز به آن‌ها پیوست.

در همین راستا، روزنامه تایمز ایرلند اظهارات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مبنی بر اینکه ریاض هیچ طرح صلح منطقه‌ای درباره حل اوضاع اراضی عربی به ویژه قدس شرقی را نمی‌پذیرد، تحولی شگرف خواند.

ملک سلمان در این راستا بر پایبندی ریاض به طرح صلح عربی تأکید کرده است.

وی موضع کشورش را در اظهارات علنی و دیدار با سران عرب و اظهاراتش به محمود عباس واضح توضیح داده است. وی به عباس گفته است که آنچه تو آن را قبول کنی ما نیز همان را قبول خواهیم کرد.

مساله جالب توجه این است که اظهارات ملک سلمان بر اخبار اخیر درباره اینکه وی اختیارات پیگیری پرونده فلسطین را از محمد بن سلمان ولیعهد این کشور گرفته است، صحه می‌گذارد.

به نظر می‌رسد این اظهارات که در زمان نشست اخیر سران عرب ایراد شده برای این بوده که مسیر عربستان در حمایت از مساله فلسطین به مسیر درست خود بازگردد و به نوعی آبروی از دست رفته ریاض درباره این مساله حفظ شود.

با اینکه محمد بن سلمان گفته بود که اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمین خود را داشته باشند اما ملک سلمان به ترامپ گفته است که عربستان همچنان در حمایت از مساله فلسطین موضعش ثابت است.

از سوی دیگر، تحلیلگران عرب، جارد کوشنر، داماد ترامپ را به کنار گذاشتن راهکار تشکیل دو کشور متهم می‌کنند.

هیچ گزینه دیگری مقابل ملک سلمان نمی‌ماند جز اینکه به سیاست کشورش که با جایگاه دینی مذهبی‌اش مرتبط است پایبند باشد و ابعاد خطرناک درباره بازی کردن با این جایگاه را بداند.