۰ نفر

خط و نشان‌های جدید ترامپ برای ثروتمندان دنیای فناوری

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۳۰
کد خبر: 288358
خط و نشان‌های جدید ترامپ برای ثروتمندان دنیای فناوری

«دونالد ترامپ» که در سن 72سالگی به سر می‌برد از ثروتمندترین افراد جهان است و کاخ سفید او را کهنسال‌ترین و پولدارترین فردی می‌داند که تاکنون سکان ایالات متحده را در دست گرفته است.

 البته القاب دیگر از جمله نخستین رئیس جمهوری امریکا بدون گذراندن خدمت نظامی و پنجمین رئیس جمهوری برگزیده امریکا با از دست دادن آرای عمومی مردم را هم به‌خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نشریه فوربز ماه گذشته اعلام کرد مجموع سرمایه‌های شخصی ترامپ دست‌کم 3.8 میلیارد دلار محاسبه می‌شود و او بواسطه ارتباطات خود سعی بر افزایش آن دارد. با وجود این روزنامه گاردین در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که ترامپ از مدتی قبل با ثروتمندترین افراد جهان که عمدتاً در عرصه فناوری مشغول به کار هستند دچار مشکل شده است. در همین راستا «دونالد ترامپ» در آخرین اقدام خود یک توئیت بسیار تند به اشتراک گذاشت و به «جِف بیزاس» ثروتمندترین فرد جهان که مدیرعامل فروشگاه آنلاین آمازون محسوب می‌شود حمله کرد.

به‌گفته تحلیلگران حمله ترامپ به بیزاس بنیانگذار آمازون که روزنامه «واشنگتن‌ پست» را نیز خریده است در ظاهر به‌خاطر مطالبی است که در این روزنامه به چاپ رسیده است اما در اصل به این دلیل است که ارزش مجموع سرمایه‌های شخصی بیزاس 150 میلیارد دلار محاسبه شده است و این بدین معنا است که ترامپ از نظر پولی در مرتبه‌های پایین‌تری از مدیر عامل آمازون قرار دارد و این برای این رئیس جمهوری جاه طلب چندان خوشایند نیست.

ترامپ و حمله به ثروتمندان فناوری

اوایل صبح نخستین روز هفته گذشته، ترامپ یک توئیت با عنوان «آمازونِ واشنگتن پست» به اشتراک گذاشت و سپس یک گزارش مکتوب سرگشاده را به انتشار رساند و در آن توضیح داد رئیس جمهوری امریکا برای ادامه مذاکره با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای این کشور ناامید شده است و به نظر می‌رسد اتفاق مذکور ناشی از عدم تعهد «کیم جونگ-اون» رهبر کره‌شمالی باشد. رئیس جمهوری امریکا ادعا می‌کند روزنامه واشنگتن پست در این زمینه تأثیرات زیادی برجا گذاشته است زیرا پس از آنکه شرکت آمازون در دادگاه عالی امریکا در مورد پرونده مالیات اینترنتی مقابل دولت شکست خورد، به تعبیر ترامپ واشنگتن پست به نوعی «دیوانه» شد و علیه رئیس جمهوری قیام کرد.

ترامپ در توئیت و گزارش مکتوب خود نوشت «واشنگتن پست چیزی جز یک لابی گرانقیمت برای آمازون نیست و البته باید گفت که این نشریه کاغذی شانس خود را برای پیروزی مقابل دولت از دست داده است چرا که این روزنامه باید در مورد پرونده‌های مربوط به مالیات یک شرکت بزرگ اینترنتی مثل آمازون از او دفاع کند و حامی یک فرد ثروتمند باشد؟»

 گفتنی است دوشنبه گذشته انتشار این توئیت ارزش هر سهام شرکت آمازون در بازار بورس امریکا را 2 درصد پایین آورد. ترامپ در خلال این توئیت و گزارش، به حکم نهایی دادگاه‌ ویژه‌ای اشاره کرد که در ماه ژوئن برگزار و بر اساس آن تأیید شد تمامی ایالت‌های امریکا اجازه دارند از خرید و فروش‌های آنلاین مالیات دریافت کنند تا از این طریق خرده‌فروش‌های اینترنتی هم بتوانند وارد رقابت شوند و فضای گسترده‌تری را پیش‌ روی خود ببینند.

گفته می‌شود ترامپ طی ماه‌های اخیر بارها به شرکت آمازون حمله کرده است و خواستار افزایش مالیات برای فروش‌های صورت گرفته در این فروشگاه آنلاین شده است. البته آمازون نیز در توضیحات قضایی خود اعلام کرده هم‌اکنون مالیات مربوط به فروش خود در تمام ایالت‌های امریکا را جمع‌آوری و به دولت تحویل می‌دهد. نخستین حمله ترامپ به آمازون در تاریخ 12 مارس سال‌جاری انجام شد و به محض آنکه توئیت ترامپ با چنین محتوایی به انتشار رسید، ارزش هر سهام شرکت اینترنتی آمازون از 1600 دلار به 1443 دلار کاهش یافت. این اقدام باعث شد فروشگاه اینترنتی مذکور ماه گذشته ضرر 73 میلیارد دلاری را تجربه کند. با وجود این هم‌اکنون حدود سه ماه از زمان نخستین حملات ترامپ به ثروتمندترین فرد جهان می‌گذرد و آقای بیزاس با سیاست‌های درست خود توانسته است ارزش هر سهم شرکت آمازون را به 1805 دلار برساند. بیزاس که با داشتن 150 میلیارد دلار سرمایه شخصی ثروتمندترین فرد جهان محسوب می‌شود تصمیم گرفته است در تازه‌ترین اقدام خود در عرصه فضانوردی سرمایه‌گذاری کند و در تلاش است بزودی ماهواره فضایی آن به مدار زمین برود.

اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف همچنان بر ادامه بهانه‌گیری‌های ترامپ تأکید دارد. او هفته گذشته انتقادات خود را ادامه داد و در یک بیانیه جدید گفت قرارداد فروشگاه اینترنتی آمازون با «شرکت خدمات پست امریکا» ناعادلانه است و شرکت اینترنتی از این قرارداد سود مالی زیادی را به جیب می‌زند. ترامپ در توئیت خود نوشت: «دفتر اداره پست ایالات متحده در قالب یک پسر نامه‌رسان برای شرکت بزرگ اینترنتی بسته جابه‌جا می‌کند...». او که ماه آوریل هم به آمازون حمله کرده بود دستورالعمل اجرایی صادر کرد تا گروه ویژه برای ارزیابی عملیات و امور مالی اداره پست ایجاد شود و گزارش‌های مستقیم آن به دست رئیس جمهوری برسد.

رئیس جمهوری امریکا طی چند ماه اخیر انتشارات بیزاس را با عنوان «صاحب واشنگتن پست، ناشر اخبار دروغ» معرفی کرده است و از آمازون نیز با عنوان «لابی‌گر اصلی» یاد می‌کند. او ماه آوریل در توئیت خود نوشته بود: «آمازون این روزها فقط در زمین خود بازی نمی‌کند. آنها علاوه بر در اختیار داشتن واشنگتن پست، لابی‌های بسیار قوی دارند که از مزایای آن بهره می‌برند. آنها زمین بازی را ناهموار کرده‌اند و از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند.» دامنه‌ مشکلات ترامپ با افراد ثروتمند گریبان دیگر مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری را هم گرفته است. «استیو هافمن» جوان 33 ساله که بنیانگذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی «رِدیت» محسوب می‌شود با سرمایه شخصی 600میلیون دلار از ثروتمندان امریکا است. با وجود اینکه مجموع سرمایه‌های هافمن کمتر از ترامپ محاسبه می‌شود و زندگی شخصی او بدون هرگونه حاشیه سیاسی پیش می‌رود، اخبار جدید نشان می‌دهد که او هم به مشکل برخورده است چرا که مدیرعامل شرکت رِدیت این هفته در یک توئیت جدید نوشته است: «به نظر می‌رسد مرد اول امریکا با توسعه فناوری مشکل ندارد و در عوض افزایش ثروت فعالان حوزه فناوری به او خوش نمی‌آید.»

در مجموع به نظر می‌رسد مشکل ترامپ به آمازون محدود نمی‌شود و با دیگر ثروتمندان دنیای فناوری از جمله «سرگئی برین» مدیرعامل گوگل، «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک و... هم کشمکش‌های مشابه را پیش برده است در همین راستا چندی پیش 100 نفر از مدیران بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان که تمامی آنها از ثروتمندترین افراد کره خاکی محسوب می‌شوند نامه مشترکی را به امضا رساندند که در آن نوشته شده بود ترامپ با وجود پیش بردن سیاست‌های سرمایه‌داری نمی‌تواند افزایش سرمایه‌های این افراد را تحمل کند و با فعالیت‌هایی که در ماه‌های اخیر انجام داده است در اصل اقدامات ضد-نوآورانه را پیش می‌برد. بنابراین باید منتظر مشکلات گسترده برای ثروتمندان عرصه فناوری بود.