۰ نفر

عزم شرکت‌های ایتالیایی برای ادامه حضور در ایران

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 288293
عزم شرکت‌های ایتالیایی برای ادامه حضور در ایران

جمعی از مدیران شرکت های ایتالیایی تاکید دارند رم به عنوان یکی از شریکان اصلی تجاری تهران، با وجود همه فشارهای بین المللی در ایران می ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه در اقدامی غیرقانونی و ناموجه خروج از توافق هسته ای را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد؛ این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن یا ترک بازار ایران دچار تردید شده و اعلام کنند همکاری خود را با تهران کاهش می دهند تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند.
اما در حالی که آمریکا درصدد یارگیری برای به انزوا کشاندن ایران از طریق ابزارهای اقتصادی است و عدم پایبندی ایران را به روح برجام بهانه می‌کند که طبق گزارش آژانس هسته‌ای، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است؛ نخست ‌وزیر ایتالیا بر حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید و رم به‌ عنوان یکی از شرکای بزرگ تهران، چندین قرارداد بزرگ را با ایران پس از بدعهدی آمریکا در خروج از برجام منعقد کرد. 
در این خصوص مدیرعامل شرکت اس.بی لیفت موتور (SB lift Motor) ایتالیا  گفت: ایران به لحاظ اقتصادی موقعیت خوب و پیشران و رو به رشدی دارد و ما تولیدهای خود را به تمام نقاط جهان از جمله ایران می فروشیم.
«ورنوچی مارینو» (Vernocchi Marino) که برای پنجمین بار به ایران سفر کرده است، افزود: ما به حقیقت های بسیاری در ایران دست یافته ایم و این حقیقتی مثبت و درخشان است که به سختی می توان در دیگر نقاط جهان آن را یافت.
وی با بی نظیر خواندن موقعیت ایران در اقتصاد بین الملل، درباره آینده برجام گفت: در زمان حاضر نمی توان درباره آینده برجام نظر داد اما بر اساس شواهد موجود و طبق رفتاری که از سوی ایران و طرف های دیگر این توافق وجود داشته، این موضوع قابل تحلیل است.
این تولید کننده بالابر در ایتالیا افزود: ایران از نظر تمدنی در جایگاه بهتری قرار داشته و اروپا تعاملات خوبی با این کشور دارد. 

ایتالیا شرکای خوب تجاری در ایران دارد 
همچنین مدیر منطقه ای شرکت ایتالیایی ماشین آلات دوناتونی (Donatoni Machine Srl) گفت: ایتالیا شرکای خوب تجاری در ایران دارد و این موقعیت مناسبی برای یافتن مشتری های بسیاری در این کشور است.
«سیمون دن» (Simon Dan) دلیل حضور خود در ایران را وجود موقعیت های مناسب تجاری برای همکاری با همتایان خود در این کشور اعلام کرد.
وی شرایط کنونی در روابط تجاری با ایران را به نسبت گذشته و قبل از خروج آمریکا از برجام بویژه برای نقل و انتقالات مالی سخت تر خواند و افزود: این اصلی ترین مساله برای ما است. 
دن گفت: ایران کشوری با قابلیت ها و توانمندی های بسیار برای تجارت است و ما با همه مشکلات موجود می خواهیم در این کشور بمانیم.
این مدیر شرکت ایتالیایی اضافه کرد: امیدواریم این مشکلات به زودی حل و انتقالات بانکی آسان تر شود.
مدیر منطقه ای شرکت ایتالیایی ماشین آلات دوناتونی در ادامه رفع مسایل بانکی را دروازه توسعه تجاری اروپا با این کشور خواند و درباره راه های مقابله با تحریم ها گفت: ما نمی خواهیم تحریم ها را دور بزنیم؛ بلکه به دنبال یافتن راه حل هایی برای توسعه روابط و رفع چالش های پیش رو هستیم.
وی با بیان این که مشکلات موجود بر سر راه برجام در سطح عالی مسایل سیاسی قرار دارد، درخصوص تجارت با واحد پولی ملی کشورها افزود: با توجه به نوسان قیمت دلار و یورو در ایران، تجارت با واحدهای پولی ملی کشورها آسان نخواهد بود.

برنامه ریزی برای افزایش فروش در ایران 
مدیرعامل شرکت ایتالیایی فانتینی (Fantini)  گفت: نوع ماشین آلات ما هنوز در ایران به خوبی شناخته شده نیست اما در سال گذشته برای افزایش فروش در این کشور برنامه ریزی کردیم.
«مارکو توریو» (Marco Turrio) که تولید کننده قطعات بالابر است و برای چهارمین بار به ایران سفر کرده، از علاقه شرکت های ایتالیایی برای حضور در ایران خبر داد.
وی افزود: به توسعه روابط با ایران اعتماد داریم و میزان گردش مالی تجاری برای ما اهمیت بسیاری دارد اما در زمینه مسائل بانکی مشکلاتی وجود دارد که باید به دنبال یافتن راه حل برای آنها بود. 
توریو همچنین درباره زمینه سازی برای همکاری بخش خصوصی ایران با شرکت های خارجی توضیح داد: شرکت های خصوصی بویژه شرکت های عظیم برای مشارکت در تولید ماشین ها و حوزه نفت می توانند در توسعه تجارت بین کشورها کمک کنند.

ایتالیا مرکز فنی سنگ در ایران دایر می کند
همچنین مدیرعامل انجمن ماشین آلات صنعت سنگ (Accociation Italiana Marmomacchine) ایتالیا  با تاکید براینکه قادر به تامین همه نوع سنگ و انواع ماشین های این صنعت هستیم؛ از عقد تفاهم نامه ای برای ساخت یک مرکز فنی سنگ در ایران با همکاری این انجمن خبر داد.
«فلاویو مارابلی» (Flavio Marabelli ) اما توضیحات بیشتری در این باره نداد. 
این مدیر ایتالیایی همچنین درباره چالش های پیش روی تجارت با ایران افزود: برای نقل و انتقالات پول مشکلاتی وجود دارد و با توجه به نوسان قیمت دلار و یورو، برای کارخانه های ایران خرید از خارج کشور سخت شده است.
وی در ادامه درباره خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: مهمترین مشکل این است که آمریکا می خواهد برخی از کشورها از جمله ایران را تحت فشار قرار دهد.
مارابلی درباره راه های تقابل با تحریم ها افزود: می توانیم روابط را این گونه که هست نگه داریم ولی نمی توانیم آنها را دور بزنیم.
وی تاکید کرد: «تنها کاری که می توان انجام داد باز نگه داشتن کانال ها از طرف ایران برای تجارت با اروپاست و ایتالیا هم در هر حال کنار ایران خواهد ماند.» 
پنجشنبه گذشته «ایزابلا دمونته» نماینده حزب دموکراتیک ایتالیا در پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا از شرکت های فعال این قاره در ایران در قبال پیامدهای بالقوه بازگشت تحریم های آمریکایی، محافظت می کند. 
«فدریکا موگرینی» مسئول عالی سیاست خارجی اروپا و نائب رئیس کمیسیون اروپا هم در پاسخ به پرسش این نماینده ایتالیایی درباره تدابیر اندیشیده شده برای خنثی سازی تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی که در ایران فعالیت می کنند، تاکید کرد: اتحادیه اروپا قاطعانه قصد ادامه تعهد برای اجرای کامل و موثر توافق هسته ای با ایران را دارد.