۰ نفر

ترکیه: اتحادیه اروپا نیز در خصوص عدم تحریم ایران با ما هم‌نظر است

۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۰
کد خبر: 287737
ترکیه: اتحادیه اروپا نیز در خصوص عدم تحریم ایران با ما هم‌نظر است

وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه همواره تحریم‌های سازمان ملل علیه هر کشوری را اعمال می‌کند، اما مجبور نیستیم تحریم‌های آمریکا یا انگلیس و یا اتحادیه اروپا را علیه ایران را رعایت کنیم. چراکه آن تحریم‌ها را درست نمی‌دانیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که در آذربایجان به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری مشترک با المار محمدیاراف همتای آذربایجانی خود از مخالفت ترکیه نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران خبر داد و اعلام کرد: ترکیه همواره تحریم‌های سازمان ملل علیه هر کشوری را اعمال می‌کند، اما مجبور نیستیم تحریم‌های آمریکا یا انگلیس و یا اتحادیه اروپا را علیه یک کشور رعایت کنیم.

چاووش اوغلو با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه خاطرنشان کرد: ترکیه پیش از این در تحریم‌های آمریکا علیه روسیه مشارکت نکرد. چراکه آن تحریم‌ها را درست نمی‌دانیم. این موضع اصولی ما است و وابسته به شرط خاصی نیست.

وزیر امور خارجه ترکیه در مورد ادعایی مبنی بر اینکه «اگر آمریکا فتح‌الله گولن را به ترکیه تحویل دهد، ترکیه هم تحریم علیه ایران را اعمال خواهد کرد» گفت: آمریکا مجبور است که فتح‌الله گولن را به ما تحویل دهد. چراکه ترکیه و آمریکا با یکدیگر متحد هستند و گولن رهبر یک گروه تروریستی است که اقدام به کودتا در ترکیه کرده است. منوط کردن تحویل گولن به شرط دیگری درست نیست.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه تحت‌فشار قرار دادن ایران از طریق تحریم‌های بین‌المللی را درست نمی‌داند، اظهار داشت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اقدام نادرستی بود. آمریکا متحد ماست. حتی اتحادیه اروپا ‌هم نظر با ترکیه است و به توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد.

چاووش اوغلو ادامه داد: به هیئت آمریکایی که 20 جولای برای مذاکره درباره تحریم‌ها علیه ایران به ترکیه آمده بودند نیز موضع اصولی خود را اعلام کرده و به آن‌ها گفتیم که در تحریم علیه ایران مشارکت نخواهیم کرد. چراکه ما با شرایط مناسب از ایران نفت می‌خریم.

وزیر امور خارجه ترکیه با تأکید بر اینکه ترکیه از ایران، آذربایجان، عراق و روسیه نفت و گاز می‌خرد، تصریح کرد: اگر از ایران نفت نخریم، نیاز خود را از کجا تأمین کنیم؟ اگر از آذربایجان نفت نگیریم از کجا بگیریم؟ صحبت کردن از دور راحت است، اما ما با ایران همسایه هستیم. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که در هر موضوعی با ایران اتفاق‌نظر داریم، ممکن است در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشیم اما ما با این‌گونه تحریم‌ها علیه ایران مخالف هستیم و این یک موضع اصولی ماست.