۰ نفر

جنگ تجاری سقوط امپراطوری دلار را تسریع می‌کند

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 287311
جنگ تجاری سقوط امپراطوری دلار را تسریع می‌کند

مارک فابر از سرمایه‌گذاران مشهور سوئیسی گفت: تاثیر آمریکا بر اقتصاد جهانی به تدریج در حال کم شدن است و کشورهای نوظهوری مثل چین و هند در حال تصاحب جایگاه رهبری اقتصاد جهان از آمریکا هستند.

به گزارش راشا تودی، وی گفت: قدرت امپراطوری آمریکا در برابر سایر کشورهای جهان در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به اوج خود رسید، اما از آن زمان به بعد روند قدرت گرفتن کشورهای دیگر آغاز شد و ما امروز شاهد هستیم که چین و هند در حال ظهور به عنوان قدرت‌های جدید هستند. امپراطوری آمریکا و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد جهانی در حال پایان است. جنگ تجاری احتمالا این روند را تسریع خواهد کرد و باعث تغییر موازنه خواهد شد به گونه‌ای که نقش کشورهای دیگر در اقتصاد جهانی پررنگ تر و نقش آمریکا کم رنگ تر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به گفته فابر، آمریکا احتمالا بزرگ ترین بازنده جنگ تجاری خواهد بود که خودش آن را آغاز کرده است و برنده واقعی هر کسی باشد قطعا آمریکا نخواهد بود. اروپایی‌ها بیشتر به تجارت با آسیایی‌ها ترغیب خواهند شد و آسیایی‌ها بیشتر با اروپایی‌ها تجارت خواهند کرد. روسیه نیز یکی دیگر از برندگان این جنگ خواهد بود چرا که چین خرید خود از این کشور را افزایش خواهد داد.

وی افزود: رشد اقتصاد جهانی از هم اکنون نیز کندتر شده است و فکر می‌کنم ادامه دادن این جنگ اشتباه بزرگی خواهد بود. کشورهایی که بیش از همه از این مساله زیان خواهند داد کشورهای نوظهور نظیر ترکیه، برزیل و آرژانتین هستند. مشکلات مالی باعث افزایش کسری تجاری این کشورها و تضعیف ارز این کشورها خواهد شد.

وی گفت: با توجه به افزایش بدهی کشورها، احتمالا باید منتظر یک بحران اقتصادی دیگر نظیر آن چه در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد باشیم. علی رغم تقویت دلار در ایام اخیر، فابر معتقد است این روند در بلندمدت تداوم نخواهد یافت.