۰ نفر

پیش‌بینی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز؛

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تا ۱.۲۵درصد بالا می‌برد

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۲۵
کد خبر: 286871
بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تا ۱.۲۵درصد بالا می‌برد

بانک مرکزی ترکیه در جلسه این هفته خود، نرخ بهره را یک تا ۱.۲۵ درصد بالا خواهد برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، این درحالیست که تورم ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسید.

به گزارش رویترز، نظرسنجی روز جمعه رویترز  از اقتصاددانان نشان داد بانک مرکزی ترکیه در جلسه این هفته خود، نرخ بهره را یک تا ۱.۲۵ درصد بالا خواهد برد. این درحالی صورت می‌گیرد که تورم ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین نرخ خود در ۱۴ سال اخیر رسید.

۱۵ نفر از ۱۶ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند گفتند که انتظار دارند پس از این‌که نرخ تورم سالانه این کشور به ۱۵.۴ درصد افزایش یافت، بانک مرکزی در ۲۴ جولای نرخ بهره خود را بالا ببرد. این نرخ در حال حاضر ۱۷.۷۵ درصد است.

امسال با نگرانی‌هایی که در مورد توانایی بانک مرکزی برای محدود کردن تورم دو رقمی و تاثیر دولت بر سیاست‌گذاری پولی به وجود آمد، «لیر» ترکیه بیش از یک پنجم ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. این باعث شد قیمت مواد غذایی، سوخت و کالاهای مصرفی بالا برود.

۶ نفر از ۱۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظر سنجی گفتند که انتظار دارند بانک نرخ بهره را ۱۰۰ صدم درصد (۱ درصد) بالا ببرد. ۶ اقتصاددان دیگر پیش‌بینی کردند افزایش نرخ ۱۲۵ صدم درصد باشد. ۲ اقتصاددان پیش‌بینی کردند بانک ۱۵۰ صدم درصد نرخ خود را بالا خواهد برد. اما یک نفر از اقتصاددانان هم پیش‌بینی کرد نرخ بهره ۷۵ صدم درصد بالا خواهد رفت.

نتیجه بررسی نظرات رهبران تجاری و اقتصاددانان که روز پنج‌شنبه توسط بانک مرکزی اعلام شد نشان داد که انتظار می‌رود تورم پایان سال که قبلا ۱۲.۲۸ درصد پیش‌بینی می‌شد، به ۱۳.۸۸ درصد افزایش یابد.

کمیته پولی بانک مرکزی از ماه آوریل تا کنون نرخ بهره را ۵۰۰ صدم درصد بالا برده است تا افت ارزش لیر را محدود کند و ثبات قیمت آن تثبیت شود.