۰ نفر

ترکیه: تحریم آمریکا علیه ایران را از نزدیک دنبال می کنیم

۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۳
کد خبر: 286640
ترکیه: تحریم آمریکا علیه ایران را از نزدیک دنبال می کنیم

وزارت امور خارجه ترکیه در پی سفر یک هیات آمریکایی به آنکارا برای مذاکره درباره تحریم های ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تحریم آمریکا علیه ایران را از نزدیک دنبال می کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه اعلام کرده است: ایران هم از نظر اقتصادی و تجاری و هم از نظر تامین نیازهای انرژی، کشوری مهم در همسایگی ترکیه به شمار می رود.
در این بیانیه عنوان شده است: تماس و مذاکره با طرف های آمریکایی برای جلوگیری از ضرر به ترکیه در پی اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران ادامه دارد.
وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه خروج آمریکا از برجام و تصمیم به اعمال تحریم علیه ایران را برای ترکیه بسیار مهم عنوان کرده است.
دستگاه دیپلماسی ترکیه در این بیانیه اعلام کرده است که امروز هیاتی از آمریکا به ترکیه آمده و مذاکرات با هیات نمایندگی ایالات متحده در آنکارا در خصوص تحریم های ایران انجام شد.
 وزارت امور خارجه ترکیه جزئیاتی از مذاکرات طرفین در جریان مذاکره امروز با هیات اعزامی آمریکا اعلام نکرده است.
در جریان سفر هیاتی آمریکایی به آنکارا که به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور کمک های مالی به تروریسم انجام شد، طرفین در باره تحریم آمریکا علیه ایران به مذاکره پرداختند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک در باره مذاکره هیات های ترک و آمریکایی در خصوص برقراری دوباره تحریم علیه ایران در پی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: ترکیه فعالیت لازم را برای آسیب ندیدن از اعمال تحریم علیه ایران را آغاز کرده است و در این راستا تماس با طرف های آمریکایی ادامه دارد.
به گزارش این رسانه امروز رفعت حصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه در دیدار با این هیات آمریکایی گفت که تحریم آمریکا علیه ایران به ضرر کشورش خواهد بود.
وی بیان کرد: آنکارا نگران تاثیرات منفی احتمالی تحریم های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد ترکیه است.
وی با اشاره به آسان تر شدن تجارت با ایران بعد از اجرای برجام از سال 2015، بحث بر سر بازگشت دوباره تحریم آمریکا علیه ایران، مدت کوتاهی پس از اجرای برجام را موضوعی ناراحت کننده دانست و تاکید کرد: ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری منطقه و همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی ترکیه است.
وی با بیان این که ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده است، افزود: خواهان تکرار دوباره چنین اتفاقی نیستیم و به همین دلیل نیز معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ترکیه در این زمینه برطرف شود.
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این هیات آمریکایی به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا و با هدف ادعایی 'جلوگیری از راه های کمک مالی به تروریسم' وارد آنکارا شده است.
هدف این هیات، متقاعد کردن مقامات آنکارا برای همراهی در تحریم های احتمالی آمریکا علیه ایران اعلام شده است.
اعلام خروج آمریکا از برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موجب نگرانی و اعتراض مقامات آنکارا شده به طوری که دولت ترکیه اعلام کرده است که در تحریم های احتمالی اعلام شده، آمریکا را همراهی نخواهد کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ماه گذشته در این زمینه با بیان این که آنکارا تصمیم آمریکا در تحریم علیه ایران را درست نمی داند، اعلام کرد: اقدام یکجانبه ایالات متحده مبنی بر تحریم ایران و الزام کشورهای دیگر در تبعیت از تصمیم واشنگتن موضعی نادرست است.
وی همچنین اظهار کرد: رویکرد آمریکا مبنی بر الزام کشورهای دیگر به پیروی از تصمیمات ایالات متحده و نیز منزوی کردن ایران و قرار دادن تهران در بن بست درست نیست و این اقدام بسیار خطرناک بوده و از حیث امنیت منطقه نیز حائز اهمیت است.
وزیر خارجه ترکیه همچنین بیان کرد که تصمیمات گرفته شده با فشارهای اسرائیل در قبال ایران، بی اساس بوده و اشتباه است.
دولت ترامپ تلاش دارد تا خرید نفت از ایران را به حداقل برساند و با توجه به مخالفت ضمنی مقامات آنکارا با این تصمیم و تامین بخش زیادی از نیاز نفتی ترکیه توسط ایران، مقامات آمریکایی تلاش دارند که ترکیه را برای همراهی با خود راضی کنند.
ترکیه اعلام کرده است که خرید گاز طبیعی از ایران در فهرست تحریم های اعمالی آمریکا علیه ایران قرار ندارد.