۰ نفر

تکرار بحران انرژی سال 1973

بلایی که بسته شدن تنگه هرمز بر سر بازار انرژی می‌آورد

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۶
کد خبر: 285416
بلایی که بسته شدن تنگه هرمز بر سر بازار انرژی می‌آورد

بخش فرانسوی زبان خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت، در حالی که به نظر می رسد رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد جهان را علیه ایران بسیج کند، اما اجرایی شدن تهدیدهای تهران مبنی بر بستن تنگه هرمز، بار دیگر شرایط را برای تکرار بحران انرژی سال 1973 فراهم خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این گزارش آمده است: آمریکا تهدید کرده است به طور کامل مانع از صادرات نفت ایران می شود. این شرایط ایران را از اصلی ترین منبع درآمد خود و جهان را از میزان قابل توجهی سوخت محروم می کند. آمریکا در حال چانه زنی با هند و چین است تا آنها را با خود همراه کند. اما اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این پرسش را مطرح می کنند که اگر ترامپ به همه خواسته های خود در سطح بین المللی برسد، چه عاقبتی در انتظار جهان خواهد بود؟

ایران میزان صادرات نفت قابل توجهی دارد که جایگزین کردن آن دشوار خواهد بود.

یک کارشناس روس معتقد است که کنار گذاشتن نفت ایران خلاء گسترده ای در بازار ایجاد می کند و قیمت نفت افزایش خواهد یافت. توقف صادرات نفت برای ایران و مقامات این کشور خطرناک خواهد بود.

در واکنش به تهدیدهای ترامپ، ایران با تهدید بستن تنگه هرمز وارد میدان شده است؛ تنگه ای که شریان عبوری بیش از بیست درصد از نفت مورد نیاز جهان است.

اگر ایران گزینه دیگری پیش رو نداشته باشد، بدون شک تهدید خود را عملی خواهد کرد و اجرای این تهدید، تبعات وحشتناکی برای منطقه آشوب زده خاورمیانه به دنبال خواهد داشت.

این کار ایران موجب کمبود در بازار نفت جهان خواهد شد و یک بحران انرژی که بسیار بدتر از بحران انرژی سال 1973 خواهد بود به وجود می آورد. در این صورت جهان نه تنها از نفت ایران محروم خواهد شد بلکه امکان انتقال نفت از کویت و عربستان سعودی و گاز طبیعی مایع (LNG) از قطر وجود نخواهد داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: این بار آمریکا بر ممنوعیت کامل صادرات نفت ایران تاکید دارد. این شرایطی است که تهران در آخرین دوره اعمال تحریم ها با آن رو به رو نبود. با این حال، کارشناسان اعتقادی به حذف کامل نفت ایران ندارند.

واسیلی تانورکوف کارشناس روس می گوید کشورهای آسیایی حتی در زمان تحریم های گذشته به خرید نفت از ایران ادامه دادند. در حال حاضر هم اروپا تایید نکرده است که از واردات نفت ایران صرف نظر خواهد کرد.

در نهایت همه این رویدادها می تواند به نفع چین باشد. زمانی که اروپایی ها و آمریکا بازار ایران را ترک کنند، چین بیشتر در بازار نفت ایران و دیگر بخش های اقتصادی این کشور حضور خواهد داشت.