۰ نفر

ترامپ در بروکسل: آلمان اسیر روسیه است

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 284497
ترامپ در بروکسل: آلمان اسیر روسیه است

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با 'ینس استولتنبرگ' دیبرکل ناتو گفت: اعضای ناتو میلیاردها دلار برای خرید انرژی به روسیه می دهند و برلین نفت و گاز و انرژی از مسکو وارد می کند، آلمان اسیر روسیه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در این دیدار که بطور زنده از شبکه تلویزیونی سی ان ان پخش می شد، ترامپ به صراحت به انتقاد از موضع اعضای ناتو در قبال روسیه پرداخت و گفت: کشورهای عضو ناتو که دراین میان باید از آلمان نام ببرم، میلیاردها دلار صرف خرید انرژی از روسیه می کنند آنگاه ما (آمریکا) باید میلیاردها دلار هزینه محافظت از شما در قبال همان روسیه بکنیم.

ترامپ گفت: آلمان (در زمینه انرژی) اسیر روسیه است.

نشست سران ناتو قرار است امروز در بروکسل مرکز بلژیک برگزار شود. ترامپ برای شرکت در این نشست وارد بروکسل شده است.

رئیس جمهوری آمریکا دراین صبحانه کاری با ادامه انتقادهای خود درباره بودجه های دفاعی دیگر اعضای ناتو گفت:قرار نیست افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو در مدت 10 سال انجام شود . می توان به سرعت این کار را کرد.

ترامپ به استولتنبرگ گفت:آلمان یک کشور ثروتمندی است که برای انرژی میلیاردها دلار به روسیه می دهد،این کشور می تواند همین فردا بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: باید درباره میلیاردها میلیارد دلار پولی که صرف دفاع از شما (اروپا) در قبال روسیه می شود صبحت کنیم، این منصفانه است که اعضای ناتو میلیاردها دلار به روسیه (برای انرژی) بدهند و آن وقت ما (آمریکا) باید میلیاردها دلار برای دفاع از آنها در قبال همان روسیه بپردازیم.

استولوتنبرگ در پاسخ به انتقادهای ترامپ گفت: ناتو اتحادی از 29 کشور است که اغلب نقطه نظرات متفاوت و اختلاف نظرهایی درباره خطوط لوله نفت روسیه به آلمان وجود دارد اما علی رغم این اختلاف نظرهااین اتحاد باعث قوی تر بودن اعضای این کشورها دربرابرتهدیدها است.

دبیرکل ناتوگفت:جنگ جهانی دوم و جنگ سرد ما را با یکدیگر منسجم ساخت وهنگامی که درکنار یکدیگر باشیم می توانیم قوی تر در برابر روسیه ایستادگی کنیم.

استولتنبرگ در پاسخ به این گفته ترامپ که کشورهای اروپایی در زمینه انرژی روسیه را ثروتمند تر می کنند، گفت: درجریان جنگ سرد اعضای ناتو با روسیه روابط تجاری داشتند.

ترامپ در این باره گفت: بحث انرژی کاملا متفاوت نسبت به مراودات عادی تجاری است و شما کشوری (درمیانه اعضای ناتو) دارید مانند لهستان که گاز روسیه را نپذیرفت و دیگر کشورهایی را دارید که آنرا نپذیرفتند چرا که نخواستند تا اسیر روسیه شوند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه انتقاد صریح خود افزود: اما کشوری مانند آلمان تا آنجایی که من می دانم خود را اسیر روسیه کرده است، چرا که آلمان انرژی هرچه بیشتری از روسیه دریافت می کند . بنابر این به نظر می رسد که آمریکا باید از آلمانی که انرژی خود را از روسیه می گیرد، محافظت کند، این را توضیح دهید.

آلمان در سال 2016 حدود 40درصد نفت خود را از روسیه وارد کرده که برابر با حدود 36میلیون تن می باشد.

اختلاف بین آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو بر سی امین نشست سران ناتو در بروکسل سایه انداخته است.

ادامه این بحث بعد از خارج کردن خبرنگاران حاضر دراین صبحانه کاری ادامه یافت و از رسانه ها و خبرنگاران خواسته شد تا اتاق را ترک کنند.