۰ نفر

وام بزرگ چین به اعراب

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 284338
وام بزرگ چین به اعراب

رئیس جمهور چین اعلام کرد این کشور وام هایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه اقتصادی در اختیار کشورهای عربی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جین پینگ بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: این پول صرف انجام پروژه‌هایی با قابلیت اشتغال زایی بالا و آثار اجتماعی مثبت خواهد شد که نیاز به بازسازی دارند. وی به شرکت کنندگان حاضر در همایش همکاری‌های چین و کشورهای عربی در شهر پکن گفت بازسازی اقتصادی بخشی از برنامه ویژه چین برای توسعه مناسبات با جهان عرب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شی هم چنین اعلام کرد این کشور آماده است وامی به ارزش یک میلیارد یوان به کشورهای عربی اعطا کند تا آن را صرف ظرفیت سازی برای ثبات کشورشان کنند. از زمان روی کارآمدن دولت شی، چین تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و شمال‌آفریقا انجام داده است. پیشتر چین در کشور آفریقایی جیبوتی ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده بود و در عوض کنترل برخی از بنادر این کشور را در اختیار گرفته بود.

سال گذشته سریلانکا به دلیل ناتوانی از بازپرداخت وام‌های خود به چین مجبور شده بود کنترل بخش زیادی از بزرگ‌ترین بندر خود را به چین واگذار کند و تحلیل‌گران نگرانند چین از این استراتژی در خصوص کشورهای عرب نیز استفاده کند. بخشی بزرگی از پروژه یک تریلیون دلاری جاده ابریشم جدید که به پروژه ابتکار جاده و کمربند معروف است از خاورمیانه و شمال آفریقا می گذرد.

پروژه چین نگرانی های زیادی از تلاش این کشور برای توسعه طلبی ایجاد کرده است اما از طرف دیگر بسیاری از کشورها مشتاق به مشارکت در این طرح برای جذب سرمایه گذاری های چین هستند.