۰ نفر

با رد اظهارات رئیس شورای اروپا؛

ترامپ: نشست با پوتین، از همه دیدارهایم ساده‌تر است

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 284337
ترامپ: نشست با پوتین، از همه دیدارهایم ساده‌تر است

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از ترک واشنگتن به مقصد بروکسل، به هشدار رئیس شورای اروپا به واشنگتن پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اظهارات رئیس‌‌جمهور آمریکا علیه اروپا و هشدار رئیس شورای اروپا به واشنگتن،  در آستانه نشست ناتو سبب تشدید تنش‌ها بین دو سوی آتلانتیک شد.

«دونالد ترامپ»‌ امروز دقایقی قبل از ترک واشنگتن به مقصد بروکسل برای نشست سران ناتو، به اظهارات رئیس شورای اروپا واکنش نشان داد.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا امروز در پاسخ به اظهارات ضداروپایی ترامپ، در اظهاراتی هشدارآمیز در توییتر نوشت: «آمریکای عزیز قدر هم‌پیمانان خود را بدان چرا که بر خلاف آنچه تصور می‌شود، تو هم پیمانان زیادی نداری».

اظهارات رئیس شورای اروپا که پیشتر نخست‌وزیر لهستان هم بوده، پس از امضای بیانیه‌ای در زمینه همکاری میان اتحادیه اروپا و ناتو مطرح شد.

رئیس‌جمهور آمریکا با رد اظهارات رئیس شورای اروپا گفت که «آمریکا متحدان بسیاری دارد».

او که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، به سوالی درباره بحران سیاسی در انگلیس ناشی از استعفای دو تن از وزرای این کشور شامل «بوریس جانسون» از وزارت خارجه هم پاسخ داد.

او در پاسخ به این سوال که آیا «ترزا می» در سمت نخست‌وزیری باقی می‌ماند یا نه، گفت این به خواست مردم انگلیس بستگی دارد. ترامپ که هفته آینده راهی انگلیس می‌شود، گفت ممکن است در این سفر با جانسون هم دیداری داشته باشد.

خبرنگاری دیگر از رئیس‌جمهور آمریکا درباره دیدار آتی او با همتای روس سوال کرد.

این خبرنگار نظر ترامپ را درباره «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه جویا شد. رئیس‌جمهور آمریکا در جواب گفت که او رئیس‌جمهور روسیه را «رقیب» می‌داند و نمی‌تواند بگوید که او دوست یا دشمن است.

وی سپس افزود: «کنار آمدن و رابطه خوبی داشتن با روسیه و چین، چیز بدی نیست. باید ببینیم دیدارم با پوتین چطور پیش می‌رود».

قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه در هلسینکی فنلاند دیدار کنند. وی همچنین فردا در نشست سران ناتو شرکت می‌کند.

ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش به دستور کار خود در سفر به اروپا پرداخت و گفت: «من (حضور در نشست سران) ناتو را دارم، من همچنین موضوع بریتانیا را دارم که به نحوی دچار آشوب شده و همچنین من (دیدار با) پوتین را دارم. صادقانه بگیوم که پوتین، آسانترین دیدارم خواهد بود».

با وجود آنکه هم در نشست ناتو و هم در لندن او قرار است با سران کشورهای متحد آمریکا دیدار کند، ترامپ به خبرنگاران گفت دیدار با پوتین «احتمالا ساده‌ترین» این دیدارها باشد.

ترامپ که هنگام تبلیغات انتخاباتی در سال ۲۰۱۶ ناتو را سازمانی «تاریخ مصرف گذشته» و «نخ‌نما» خوانده بود، از زمان حضور در کاخ سفید اعضای این پیمان را به شدت تحت فشار قرار داده تا میزان بودجه نظامی خود را افزایش دهند.

وی امروز بار دیگر گفت آمریکا نمی‌تواند بیش از این برای تأمین امنیت اروپا هزینه کند و اعضای ناتو باید به وضعیت «ناعادلانه» کنونی پایان داده و هزینه امنیت خود را بپردازند.