۰ نفر

موگرینی: مذاکرات برای نجات برجام ادامه خواهد داشت

۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 283473
موگرینی: مذاکرات برای نجات برجام ادامه خواهد داشت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست وزرای خارجه عضو کمیسیون مشترک برجام در وین، گفت که مذاکرات در این‌باره ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست کمیسیون مشترک برجام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که همه طرف‌ها به گفت‌وگو ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد که گفت‌وگوها دنبال خواهد شد تا راه‌هایی برای نجات توافق هسته‌ای پیدا شود.

در این بیانیه آمده است که طرف‌های برجام بر ضرورت اجرای کامل و مؤثر تعهدات دو طرف تأکید کردند. کشورهایی که توافق‌نامه هسته ای با ایران را امضا کردند، بر تصمیم خود برای حمایت از شرکت‌ها در برابر تحریم های آمریکا ضد تهران تاکید دارند.

در ادامه تاکید شده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزرای خارجه خواهند داشت.

بر این اساس، کمیسیون برجام از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش استقبال کرد. اعضای توافق هسته‌ای در عین حال اعلام کردند که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

موگرینی همچنین گفت که در نشست امروز «راه حل‌های عملی» برای «عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران» به بحث گذاشته شد.

به گفته او طرف‌ها به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند و می‌خواهند صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه پیدا کند.

موگرینی تاکید کرد که اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

پیش از این نشست نیز دیدارهای دوجانبه ظریف با برخی از وزرای امور خارجه برگزار شد.

این نشست از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی (۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ وین آغاز شده بود.