۰ نفر

شکایت روسیه علیه تعرفه‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 282735
شکایت روسیه علیه تعرفه‌های آمریکا به سازمان تجارت جهانی

روسیه یک درخواست رسمی برای بررسی اختلاف خود در سازمان تجارت جهانی در ارتباط با تعرفه‌های بخش ۲۳۲ آمریکا برای فولاد و آلومینیوم ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روسیه نیز به فهرست رو به رشد کشورهایی پیوست که خواستار مشاوره در خصوص تعرفه‌ها هستند و استدلال می‌کند که تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم برخلاف توافق عمومی تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی و توافق سازمان تجارت جهانی در خصوص حمایتگرایی هستند.

بر اساس گزارش پلاتس، کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا، چین، هند و نروژ نیز پیش از این درخواست‌هایی را به دلیل مشابه در سازمان تجارت جهانی مطرح کردند.

این تعرفه‌ها که در مارس از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به بهانه امنیت اعلام شدند، از سوی قانونگذاران جمهوریخواه و گروه لابی تجاری اصلی این کشور محکوم شدند و بازارهای مالی را ملتهب ساختند. کاخ سفید اصرار دارد که این تعرفه‌ها بنا بر دلایل امنیت ملی وضع شده‌اند و فراتر از مقررات سازمان تجارت جهانی هستند و از این رو درخواست‌ کشورها برای دریافت خسارت را غیرمنطقی خوانده است.

آمریکا: هنوز زود است درباره خروج از سازمان تجارت جهانی صحبت کنیم

طبق گزارش بلومبرگ، در حالی که دولت ترامپ سرگرم بررسی راه‌هایی برای اصلاح سازمان تجارت جهانی است،  ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفت هنوز اندکی زود است درباره خروج آمریکا از این نهاد صحبت کنیم.

پایگاه خبری اکسیوس یکشنبه هفته جاری به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود کاخ سفید لایحه ای را طراحی کرده که به رییس جمهور اجازه می‌دهد مقررات بنیادین سازمان تجارت جهانی را نادیده بگیرد و به وی اجازه می‌دهد نرخ‌های تعرفه برای کشورهای مختلف را تعیین کند. ترامپ روز جمعه پس از گزارش قبلی این پایگاه خبری گفته بود قصد ندارد از سازمان تجارت جهانی خارج شود.

آمریکا در حال حاضر با ممانعت از انتصاب کارشناسان حقوقی سازمان تجارت جهانی که عالی‌ترین دادگاه جهانی برای حل اختلافات تجاری در میان کشورهای عضو است، برای این نهاد مانع تراشی کرده است. دولت ترامپ به این نهاد تاخته و مدعی شده سازمان تجارت جهانی در مسائل تجاری حاکمیتی مداخله می‌کند و چین برخلاف قولی که در زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ داده بود، در گشایش اقتصاد خود کوتاهی کرده است.