۰ نفر

هر دو‌ثانیه یک نفر در جهان بی‌خانمان می‌شود

ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶
کد خبر: 279873
ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان

جانشین نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد گفت: بر اساس گزارش جهانی پناهندگان در هر دو ثانیه یک نفر در جهان دچار بی جا شدگی (بی خانمان) می‌شود. به عبارت دیگر ۴۴ هزار و ۴۰۰ نفر نیز هر روز بی جا می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ایرنیا کرنیاک جانشین نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کنفرانس خبری روز جهانی پناهنده که صبح امروز برگزار شد، اظهارکرد: روز گذشته کمیساریای عالی امور پناهندگان گزارشی تحت عنوان گزارش جهانی پناهندگان ارائه کرده‌اند که طبق این گزارش حدود ۶۸.۵ میلیون نفر در سطح جهان دچار بی جایی شده و از خانه و کاشانه خود جدا شده‌اند. همچنین طبق این گزارش ۲۵.۴ میلیون نفر از مرزهای کشورهای خودشان عبور کرده‌اند تا به مناطق امن دست یابند.

بیش از سه میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به بی جا شدگان اضافه شدند

در هر دو ثانیه یک نفر در جهان دچار بی جا شدگی می شود

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ بیش از سه میلیون نفر به بی جا شدگان اضافه شدند که بیشترین میزان افزایش بوده است. همچنین طبق آمارهای موجود، آمارهای بی جا شدگی در حال افزایش است و به طور کل در سال ۲۰۱۷، ۱۶.۲ میلیون نفر دچار بی جا شدگی برای اولین بار و یا چندمین بار شده‌اند. به طوری که می‌توان گفت در هر دو ثانیه یک نفر در جهان دچار بی جا شدگی می شود. به عبارت دیگر ۴۴ هزار و ۴۰۰ نفر نیز هر روز"بی جا" می‌شوند.

جانشین نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ادامه افزود: کمیساریای عالی امور پناهندگان در سال ۱۹۵۰ میلادی تاسیس شد تا مسائل پناهندگان را پیگیری کند و در زمانی که این سازمان تاسیس شد قرار بود برای سه سال فعالیت کند اما از آن تاریخ تا سال ۲۰۰۴ هر پنج سال یک بار ماموریت سازمان تمدید شد و در سال ۲۰۰۴ مجمع سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر کرد که این کمیساریا تا زمانی که مشکل پناهندگان حل شود، باید به فعالیت خود ادامه دهد.

کرنیاک تصریح کرد: روز جهانی پناهندگان برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ مطرح شد و از آن سال هر روز ۲۰ ژوئن که مصادف با ۳۰ خرداد است در این روز بزرگداشتی برگزار می شود تا به فعالیت و کارها در این زمینه توجه شود و مجموعه فعالیت‌هایی که کشورهای میزبان، پناهندگان انجام می دهند به رسمیت شناخته شده و از آنها قدردانی شوند.

ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان است

وی با بیان اینکه ایران تاریخچه چشمگیری در زمینه میزبانی پناهندگان دارد، گفت: این کشور همبستگی خود را با پناهندگان در خلال سال‌ها ثابت کرده است و پس از گذشت چهار دهه ایران به عنوان یکی از کشورهای برجسته میزبان پناهندگان مطرح می شود. ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان است و  اتباع افغانستانی در ایران دومین و بزرگترین جمعیت پناهندگان در سراسر کشور هستند. همچنین دولت ایران و مردم همبستگی چشمگیری با پناهندگان نشان داده‌اند و میزبانان سخاوتمندی بوده‌اند.

جانشین نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد اظهار کرد: روز جهانی پناهندگان مراسمی است که می توان با کشورهای میزبان پناهندگان اعلام همبستگی کرد و ما نیز به عنوان کمیساریا فعالیت‌های مدافع گری خود را در این زمینه ادامه خواهیم داد. همچنین از تمامی کنشگرانی که در ایران در این زمینه فعالیت می کنند، دولت ایران، مردم ایران، سمن‌های مختلف ملی و بین المللی و آژانس های مختلف سازمان ملل تشکر می کنم.